Is het weigeren van personen op basis van geloof strafbaar?

Door dat Trump de wet heeft ingevoerd dat er een inreisverbod is voor moslims worden nu ook mensen hier in NL bij KLM geweigerd. Mag dit zomaar? Het klinkt mij toch vrij discriminerend. Krijgen je nu niet vele rechtzaken? Mag zoiets gewoon?

http://www.telegraaf.nl/binnenland/27518378/__KLM_weigert_passagiers_op_vlucht_naar_VS__.html

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
1K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
niet voor moslims, maar voor reizigers uit bepaalde landen

Antwoorden (3)

Wanneer Amerika bepaalde passagiers niet wil accepteren, mag de KLM deze daar niet naar toe vervoeren.
De luchtvaartmaatschappijen moeten ze direct weer mee terugnemen. Daarbovenop krijgen ze een boete. Dat geldt voor alle internationale maatschappijen.
Dit heeft niets met discriminatie van de KLM te maken.

Toegevoegd na 4 minuten:
----"We hadden ze heel graag willen meenemen, maar het heeft geen zin. Ze komen bij aankomst het land niet in'', zei een woordvoerster van de KLM. De maatschappij betaalt de vervoerskosten van twee passagiers voor hun reis terug naar hun opstappunt. Vijf andere mensen konden al eerder worden gewaarschuwd. Uit welke plaats de reizigers wilden vertrekken, kon ze niet zeggen.

KLM weet nog niet wat het beleid in de toekomst wordt. "We proberen hierover helderheid te krijgen'', aldus de woordvoerster.

Ook andere vliegtuigmaatschappijen zoals EgyptAir en Qatar Airway weigerden zaterdag passagiers met bestemming de VS mee te nemen.

Trump bepaalde vrijdag dat mensen uit Irak, Iran, Jemen, Libië, Somalië, Soedan en Syrië de komende maanden niet welkom zijn in de Verenigde Staten.----
Erna55
7 jaar geleden
Er is geen reisverbod voor moslims en ook geen reisverbod op basis van een ander geloof. Er is een inreisverbod voor passagiers (inwoners) van Irak, Iran, Jemen, Libië, Somalië, Soedan en Syrië. Dat dat allemaal landen zijn waar veel moslims wonen is niet toevallig. Maar een Nederlandse moslim (met Nederlands paspoort) mag gewoon naar Amerika reizen.
Inekez1
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@precies Ineke, dat is de crux, het gaat niet om bepaalde passagiers, het gaat om het land van herkomst.
@Mannonetje, er is weinig nieuws onder de zon.
Er zijn landen waar men niet in komt (of geen visum krijgt) als men een stempel van Israël in het paspoort heeft. Dan hoeft men niet eens Joods te zijn, een Israëlisch stempel is al genoeg. Zakenlieden hebben vaak een tweede paspoort als zij naar een "conflicterend" land reizen. Daar wordt geen enkele rechtszaak over gevoerd.
Ook in deze zaak zullen in Nederland er in Nederland geen rechtszaken worden gevoerd, dat zou zelfs niet kunnen. Het is een Amerikaanse weigering van de overheid, de Nederlandse overheid heeft hier geen stem in.
Lees het artikel nog eens:
de geweigerde passagiers kwamen niet uit Nederland, maar zijn tijdens de transfer in Nederland teruggevlogen naar hun land van vertrek.

Toegevoegd na 18 minuten:
Het strikter handhaven van de weigering uit bepaalde landen is niet nieuw, de stemmen om zo te reageren werden al heviger na de aanslagen van San Bernardino in december 2015. Tijdens de voorverkiezingen van 2015/2016 sprak Ted Cruz over ‘tapijtbombardementen' en vond Ben Carson dat een moslim geen president kon worden. Donald Trump handelt alleen in het verlengde van hetgeen al de steeds meer heersende mening werd. Deze maatregel kon Nederland al heel lang aan zien komen.Deze mening zou niet veranderd zijn als Hilary Clinton gekozen was.
Over het weigeren door Amerika van bezoekers uit bepaalde landen heeft Nederland wel een mening maar geen zeggenschap.

Toegevoegd na 53 minuten:
De inreisverbodmaatregel werd op 26 januari 2016 in Nederland al in de Tweede Kamer besproken en gekeken hoe een eventueel inreisverbod vreemdelingrechtelijk van toepassing was.
Dit voorstel werd omgebogen naar het invoeren van een eventueel uitreisverbod naar bepaalde landen door bepaalde personen.
Er is geen enkele aanwijzing dat er in Nederland rechtszaken gevoerd gaan worden met betrekking tot de Amerikaanse maatregel om geen bewoners van bepaalde landen toe te laten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ook Jesse Klaver geeft een onjuist beeld van de situatie. Wat een goedkope retoriek en een arrogantie om ervan uit te gaan dat President Rutte daar intuint.
De maatregel is niet op basis van afkomst, maar op basis van herkomst. Met de maatregel kan men het wel of niet mee eens zijn, maar het zijn twee heel verschillende zaken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Welk beeld geeft Jesse Klaver dan? Kan je wat quotes geven?