Blijft de rechtsgeldigheid van een testament na overlijden "eeuwig durend"?

Een man is overleden, had een rechtsgeldig testament). Nu is de vrouw ook overleden (ook rechtsgeldig testament) Enkele kinderen beroepen zich op testament vader (want dat blijkt nog te bestaan). Kan dit? De vrouw heeft kinderen onterfd, man niet, maar die is 12 jaar geleden overleden.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.6K
ronron1212
10 jaar geleden
een testament is uitgevoerd en als het is uitgevoerd is het niet nog eens te gebruiken. Kinderen hebben altijd recht op een deel dus geheel ont erven kan niet.

Antwoorden (1)

De uiterste wilsbeschikking van de overleden man geldt in principe nog steeds. Wat ook kan is dat de kinderen uit die uiterste wilsbeschikking toentertijd al bepaalde rechten hebben verkregen.
Of de kinderen daar ook nu nog rechten uit kunnen ontlenen, dat hangt in het geheel van de omstandigheden af.

Een populair testament is de ouderlijke boedelverdeling, als de overleden man dat had dan houdt het in dat de langstlevende alle goederen heeft gekregen uit de nalatenschap van de man, maar de kinderen tegelijkertijd ook een vordering hebben gekregen op de moeder die zij kunnen opeisen bij haar overlijden.
In dat geval kunnen de kinderen hun erfdeel uit het restant van de nalatenschap van vader opeisen.

Het erfdeel van de moeder kunnen ze niet volledig aan komen, maar daarvan zouden de kinderen wel hun zogeheten 'legitieme portie' op kunnen eisen. Dat houdt in dat ze de helft krijgen van wat zij bij een 'normale' erfenis zouden krijgen. Dit is helaas niet tegen te houden aangezien kinderen daar wettelijk recht op hebben.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een paar kinderen hebben in het verleden tijdens het leven van hun vader al een behoorlijk bedrag gekregen in verband met financiele problemen. Nu, na het overlijden van hun moeder, eisen ze een volledig kindsdeel op op grond van het testament van hun vader. Andere kinderen, die ook financieel bijgesprongen zijn in het verleden, vissen nu achter het net.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Daar zal met het opeisen van het kindsdeel volgens mij wel rekening mee worden gehouden. Hetgeen ze eerder ontvangen hebben komt dan in mindering op wat ze nog krijgen. Weet wel iets van schenk- en erfrecht maar ben er zeker geen expert in, hopelijk kan iemand anders u meer duidelijkheid verschaffen.