Wat stond er in de spoedwet over de gratis ID?

De hoge raad had paar jaar gelden besloten dat ID kaarten gratis moeten en dit wat toen gebeurd. Toen had de minister een spoedwet ingevoerd. Wat stond er in die spoedwet?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

samengevat:
Met dit voorstel wordt door de regering het effect van een arrest van de Hoge Raad van 9 september 2011 gerepareerd. Door dit arrest mogen thans geen leges meer worden geheven bij de aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart (ID-kaart). Volgens de Hoge Raad biedt artikel 229 van de Gemeentewet daarvoor geen grondslag.
De regering acht de gevolgen van de uitspraak – te weten hoge extra kosten voor gemeenten en rijk – onwenselijk en zij heeft dit wetsvoorstel ingediend dat alsnog moet voorzien in een wettelijke grondslag voor het heffen van leges. Het wetsvoorstel bepaalt dat de bepalingen ervan terugwerken tot en met 22 september.

In de 2e bron het precieze wetsvoorstel zoals het is aangenomen.