Scenario: Ik ben onlangs 17 geworden (10 mei). Moet mijn werkgever mijn loonsverhoging laten ingaan vanaf de dag dat ik jarig ben?

Dus bij mijn loonstrookje van juni moet de loonsverhoging al zijn ingegaan (over die 20 dagen van mei moet ik dan een hoger loon uitgekeerd krijgen).
Klopt dit?

In de horeca cao 2010-2012 staat dit hierover:
"Salarisverhoging door leeftijdsverhoging wordt toegekend met ingang van de loonbetaling die volgt op de loonbetalingperiode waarin de werknemer een jaar ouder wordt."

De interpretatie van deze zin is wat ondubbelzinnig vind ik. Kan ik mij op deze zin beroepen als mijn werkgever zegt dat ik pas vanaf 1 juni recht heb op een hoger loon?

Toegevoegd na 3 minuten:
*dubbelzinnig

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
11.8K

Het beste antwoord

Aanvulling en meer uitleg:
Toekennen betekend: het iemand geven omdat je vindt dat hij het verdient.

Salarisverhoging verdien je met ingang van de betaling die volgt op de betaling waarin je een jaar ouder wordt.

Je wordt een jaar ouder in mei, over deze maand heb je salaris gehad en de maand die daarop volgt is dus juni.
In juni krijg je daarom salarisverhoging omdat je dat verdient.

Gefeliciteerd nog:)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
thnx!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geven omdat men het verdiend gaat niet op als het hier om het minimumjeugdloon gaat. Dan is het rechts- of linksom gewoon een verplichting en niet iets wat je iemand gunt ofzo.

Andere antwoorden (3)

Ze bedoelen dat het pas ingaat vanaf de periode van loonbetaling waar je verjaardag NIET in zit. Dus je krijgt geen loonsverhoging over de periode waar je verjaardag in viel helaas.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, dat staat er niet. Het zit hem hier in het woordje ‘toegekend’. Feitelijk staat er dat de loonverhoging moet worden ‘toegekend’ in de eerst volgende loonbetalingsperiode. Dat is een verschil met ‘ingaan vanaf’.
Ik vind dat het feitelijk heel duidelijk omschreven staat in je cao:
Wanneer je alle bijzinnen en toevoegingen even wegdenkt, staat er:

Verhoging krijg je vanaf de maand die VOLGT op de periode waarin je ene jaar ouder wordt.

In jouw geval: Per 1 juni dus.
Jou werkgever moet de loonsverhoging dus laten ingaan vanaf 1 juni, en niet eerder.
Over de 20 dagen in mei krijg je dus geen hoger loon uitgekeerd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, dat staat er niet. Het zit hem hier in het woordje 'toegekend'. Feitelijk staat er dat de loonverhoging moet worden 'toegekend' in de eerst volgende loonbetalingsperiode. Dat is een verschil met 'ingaan vanaf'.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
'wordt toegekend' betekent in feite hetzelfde als 'gaat in'.
De loonsverhoging wordt toegekend vanaf 1 juni. Namelijk vanaf de maand volgende op de maand waarin werknemer jarig is.
En dan niet met terugwerkende kracht natuurlijk.
Probeer het eens, weet je meteen waar je staat en of je werkgever je waardeert. Het is overigens zo dat als je loon nu boven het cao loon ligt, je niet automatisch loonsverhoging hoeft te krijgen...