wat gebeurd er met het wapen als de persoon met de wapenvergunning komt te overlijden?

Meestal gaan de bezittingen van de overledene over naar familieleden. Een wapen heeft vaak een behoorlijk prijskaartje, dus zou deze waarde ook naar de nabestaande moeten gaan. Maar iemand zonder wapenvergunning mag weer geen wapen bezitten. Hoe werkt dit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
4.9K

Het beste antwoord

Ja inderdaad..het wapen blijft bij een schietvereniging.Alleen iemand met een wapenvergunning kan het kopen.Het moet wel bij Politie gemeld worden,tenminste zo ging het jaren geleden.Mijn vader overleed,had een wapen en wapenvergunning,maar het wapen bleef bij de schietvereniging waar hij lid was.De vergunning krijg je wel terug,deze wordt nietig verklaard.Ik heb die van mijn vader hier thuis.Het wapen is verkocht aan een vriend met wie mijn vader op de schietschool zat,dit ging met onderhandeling van Politie toendertijd.Misschien zijn nu de regels wel veranderd,maar ik denk het niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dan dient een wapen bij de schietvereniging te worden opgeslagen, waar de wapenvergunning is afgegeven.
Wellicht zoeken ze daar dan een nieuwe koper voor het wapen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het verlof wordt ingetrokken. Indien de overleden persoon het wapen thuis in een wapenkluis heeft dan zal deze aan de politie moeten worden overgedragen en zij zullen ervoor zorgen dat deze hetzij veilig wordt opgeborgen danwel veilig bij de schietvereniging van de overledene terecht komt zodat deze voor de verkoop kan worden aangeboden.

Leden van de schietvereniging danwel familie leden mogen het wapen niet zelf ophalen danwel wegbrengen naar de vereniging daar zij enerzijds met een niet persoonsgeregistreerd wapen lopen (de leden) en anderzijds illegaal met een wapen lopen (de familie).