mag je als werkgever in het contract opnemen dat stilzwijgende verlening 2 maand is(ipv dezelfde voorwaarden tot max een jaar)?

In ons arbeidscontract is opgenomen dat bij stilzwijgende verlenging de duur hiervan 2 maand is. De wet zegt dat bij stilzwijgende verlening het om dezelfde voorwaarden gaan als het vorige contract. Mag hier op deze manier van worden afgeweken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Nee. Stilzwijgend is voor de oorspronkelijke termijn maar maximaal een jaar. andere termijn kan ook maar dan op basis van nieuwe afspraken tussen werkgever en werknemer.
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
maar is het dan niet zo dat je er in principe al mee in stemt? Want het staat in je contract, dus dan is de afspraak al gemaakt?
Computoon
11 jaar geleden
"Het komt regelmatig voor dat partijen zich naar elkaar toe (bewust of onbewust) niet uitspreken over de wens om de arbeidsovereenkomst te verlengen, terwijl de werknemer zijn werkzaamheden ook na de contractuele einddatum blijft voortzetten. In zo'n situatie spreekt men van een stilzwijgende voortzetting (de wet heeft het over ‘zonder tegenspraak') van de arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd." Van een stilzwijgende verlenging van de arbeidsovereenkomst is derhalve sprake als de werkzaamheden na afloop van de afgesproken einddatum normaal worden voortgezet zonder dat hierover met de werkgever een duidelijke afspraak gemaakt is. Voor stilzwijgende verlenging geldt: BW 7 Artikel 668
" 1. Indien de arbeidsovereenkomst na het verstrijken van de tijd, bedoeld in artikel 667 lid 1, door partijen zonder tegenspraak wordt voortgezet, wordt zij geacht voor dezelfde tijd, doch telkens ten hoogste voor een jaar, op de vroegere voorwaarden wederom te zijn aangegaan.
" Overigens is over dit punt al een rechtszaak geweest tot aan de Hoge Raad. Zie http://www.ontslag.nl/werknemers/extra/nieuwsoverzicht/stilzwijgende_verlenging_..._arbeidscontract Tip (nee, ik ben geen jurist) - die je uit deze zaak kunt afleiden - spreek in je 1e arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd niet over een 'stilzwijgende verlenging met 2 maanden' maar laat dit achterwege. Dit zou op gespannen voet kunnen staan met BW 7:668.

Heb tijdig voor het aflopen van het eerste contract een gesprek met de werknemer waarin die verlenging met twee maanden uitdrukkelijk ter sprake komt en bevestig die afspraak in een nieuwe overeenkomst voor bepaalde tijd. Zorg ervoor dat die overeenkomst ook wordt ondertekend. Dan kunnen we spreken van een 'uitdrukkelijke verlenging '. "Van uitdrukkelijke verlenging is sprake als u met uw werkgever duidelijke afspraken hebt gemaakt over de manier waarop uw arbeidsovereenkomst verlengd wordt. Stel, u bent werkzaam op basis van een jaarcontract. Tegen het einde van het jaar deelt de werkgever u mee dat hij het jaarcontract wel wil verlengen, maar hooguit voor de duur van zes maanden. U kunt dan besluiten dit aanbod te weigeren of te accepteren. Als u het aanbod weigert, is de kans groot dat de werkgever uw arbeidsovereenkomst helemaal niet meer wil verlengen. Accepteert u dit aanbod, dan komt er een nieuwe arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd tot stand voor de duur van zes maanden."