Mag ik in Duitsland auto rijden?

Ik heb een auto zonder winterbanden en wil binnenkort naar Duitsland. Er staat me vaag iets bij dat je zonder winterbanden niet mag rijden on Duitsland. Wat is de precieze wetgeving?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K
Cryofiel
13 jaar geleden
Deze vraag is al gesteld - zie
http://www.goeievraag.nl/vraag/winterbanden.113285 Daar vind je ook de antwoorden.

Antwoorden (2)

Automobilisten die door Duitsland rijden moeten sinds maandag 4 december winterbanden onder bij sneeuw of ijzel. Een Duitse rechter oordeelde deze zomer dat de geldende wetgeving betreffende winterbanden te vaag was. Deze onduidelijkheid is nu weggenomen.

De Bundesrat heeft ingestemd met een verordening van verkeersminister Peter Ramsauer. Daarin staat nu een definitie opgenomen van de begrippen ‘winterbanden’ en van ‘winterse omstandigheden’. Het gaat niet om nieuwe wetgeving maar om verduidelijking van de al bestaande wet. Wel worden de boetes verdubbeld: 40 euro voor het rijden in winterse omstandigheden met zomerbanden, 80 euro als het verkeer wordt gehinderd.

Omdat het hier om een gedragsregel gaat (geen voertuigeis) die verplicht is voor alle motorvoertuigen, is hij ook verplicht voor Nederlandse voertuigen. Ook motorfietsen moeten winterbanden hebben bij winterse omstandigheden. Dat er weinig aanbod is van winterbanden voor motorfietsen maakt geen verschil.

.Winterse omstandigheden
Winterse omstandigheden zijn ijzel, gladheid door sneeuw, sneeuwmodder en gladheid door ijs- of rijpvorming.

.Winterbanden
Winterbanden zijn in de Duitse wet banden met het sneeuwvlok symbool. All weatherbanden (of vier seizoenenbanden) zijn ook toegestaan. Volgens de Duitse wet geldt dat ook voor banden met logo M+S banden.

Uit de ANWB winterbandentest blijkt echter dat alleen het M+S logo (modder en sneeuw) niet in alle gevallen iets zegt over de wintereigenschappen van een band. Het logo is niet beschermd en kan ook voorkomen op een zomerband.

Het profiel moet minimaal 1,6 mm zijn, aanbevolen wordt 4 mm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
NEE Mag niet.het is zelfs zo erg dat als ze je aanhouden dat je niet verder mag rijden.daar bij komt dat als je een ongeluk krijgt je niet verzekerd bent ook al is het niet je fout.NIET DOEN DUS!!