Staat het Griekenland vrij om de Eurozone te verlaten of heeft het toestemming nodig?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

In principe is toetreding tot de eurozone een onomkeerbaar proces, gebaseerd op Europese afspraken. Toch is uittreden niet geheel onmogelijk omdat het "afspraken" betreft maar er geen "wettelijk verbod" of iets dergelijks bestaat. Als een land dus toch besluit de euro aan de kant te schuiven en terug te gaan naar de oorspronkelijke munteenheid, dan worden de Europese afspraken geschonden maar niet een of andere wet.

Een onderzoeksrapport van Rabobank zegt hierover het volgende:

"De Europese verdragen bieden geen aanknopingspunten voor een land om de Economische en Monetaire Unie (EMU of
eurozone) te verlaten. Het proces is onomkeerbaar,
zo is het ook altijd bedoeld geweest.... Uittreding uit de EMU betekent dus per definitie een schending van de Europese afspraken. Toch kan niet geheel worden uitgesloten
dat een land weer uit de EMU stapt en een eigen valuta invoert."

Zie ook http://overons.rabobank.com/content/images/TB1003wbo%20Grieken%20hoofdrolspelers%20in%20Europees%20drama_tcm64-102385.pdf
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

als ze willen zou dat kunnen, al zijn er geen regels voor uittreding (of uitzetting) vastgelegd.
Overigens zijn ze daarna natuurlijk niet van hun schulden af!
Waarschijnlijk zou er in dat geval superinflatie optreden in gr. waardoor de schulden in een paar jaar tijd veel minder waard worden. Pech voor de banken, pech voor ons.