Is een beschadigd proces-verbaal geldig?

Eind Maart was ik mijn rijbewijs verloren. Op advies van de politie heb ik een maand gewacht met het aanmaken van een proces verbaal. Gezien je geen ontzegging hebt van de rijbevoegdheid.

Begin April heb ik alsnog een proces verbaal aan laten maken. En je zult net zien, twee dagen later werd mijn rijbewijs gevonden. In de (onjuiste) aanname dat het document nog geldig was heb ik hier niets meer mee gedaan.

Tot ik vandaag het document weg wilde gooien en het nog even las stond er: "... en dat het document, eenmaal aangegeven als vermist of gestolen, ongeldig blijft, ook al wordt het terug gevonden".

Gezien mijn paspoort ook verlopen is heb ik nu geen geldig identiteitsbewijs. Voor verlenging heb ik een afspraak staan bij de gemeente, maar die vereisen voor een nieuw rijbewijs:

- Een geldig identiteitsbewijs (Die heb ik niet, hiervoor moet ik eerst een paspoort aanvragen)
- Bij verlies of diefstal een proces verbaal.

Het proces verbaal is beschadigd. Er zit een scheur door de tekst (niet door handtekeningen of stempels) en er is een hoekje afgescheurd, maar ook dat is niet door tekst, handtekeningen of stempels. Moet een dergelijke akte onbeschadigd zijn?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Er mogen geen aanvullingen en/of wijzigingen in de tekst zijn aangebracht. Een scheur is geen wijziging zolang het document nog uit één stuk is.
jc54