Als er een Nederlander vermist is in het buitenland, en de verdachte is zelf ook een Nederlander. Hoe wordt de zaak dan onderzocht?

Ik neem aan dat de Nederlandse politie geen onderzoeken mag starten in het buitenland?

Gaat dat dan in samenwerking met de buitenlandse politie, en mag de Nederlandse politie dat grondgebied ook betreden (met toestemming van de buitenlandse politie?)

(Het betreft een land buiten de E.U)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
bamibal
12 jaar geleden
Je stelt wel verdachte vragen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja :) Ivm een boek dat ik aan het schrijven
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ben
Ritsuka
12 jaar geleden
Gelukkig :p

Het beste antwoord

de zaak in kwestie wordt dan onderzocht door de locale autoriteiten. alleen kan het Koninkrijk der Nederlanden kan wel voorstellen het proces in nederland te houden zodat het volgens het nederlands recht wordt beoordeeld. wat ook nog een mogelijkheid is is dat de opgepegde straf in land x in nederland uitgezeten kan worden.

xx
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ronron1212
12 jaar geleden
Het recht wordt in het land van de daad gesproken en nergens anders
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sluit me volledig aan bij Ronron. Denk dat je het verward met het uitzitten van de straf. Nederland heeft met een aantal landen een overeenkomst zodat een gestrafte Nederlander zijn straf in een Nederlandse gevangenis mag uitzitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het ziet ernaar uit dat, ondanks die drie minnen, dit het juiste antwoord is. Ik werd in een andere vraag zojuist gewezen op de zogenaamde Ski-moord die drie Nederlanders in Tjechie betrof.
De daders zijn uiteindelijk, op verzoek, berecht in Nederland. + dus

Andere antwoorden (1)

Het onderzoek wordt gedaan door de autoriteiten aldaar, overigens is het zo dat deze wel een beroep kunnen doen op de Nederlandse autoriteiten deze kunnen dan het onderzoek ondersteunen aldaar, echter zij hebben geen bevoegdheden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hmm, en vind de rechtszaak wel plaats in Nederland? Vooral als de betrokkene reeds in Nederland is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, hij wordt gewoon aldaar veroordeeld, wel is het zo dat hij of zij de straf of een gedeelte ervan in Nederland mag uitzitten als hier door de landen onderling afspraken over zijn gemaakt.