Wat kruis je aan bij visum aanvraag al ben je bekeurd voor heling?

Twee jaar geleden heb ik een fiets gekocht en gepakt op heling. Super dom en stom maar is helaas gebeurd. Ik wil graag een visum aanvragen voor Bali aangezien ik daar voor een paar maanden heen ga voor school. Bij de visum aanvraag moet ik aanvinken of ik een strafblad heb. Ik heb naar mijn weten een aantekening en een boete van 160 euro moeten betalen. Weet iemand of ik hier ja of nee moet aankruisen, en stel dat ik ja aankruis wat voor gevolgen dit dan heeft?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Heling blijft voor 30 jaar staan op je STRAFblad: http://auto-en-vervoer.infonu.nl/fietsen/83838-gestolen-fiets-kopen-boete-strafblad-vog.html
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat weet ik. Alleen nu vraag ik me af als ik ja invul of ik dan nog wel een studenten visum krijg in Bali.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
http://forum.indonesiepagina.nl/topic/13865/0/visum_en_strafblad.php
Erna55
7 jaar geleden
Wanneer je liegt bij het invullen, kun je enorm in de problemen komen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ten eerste bedankt voor de reacties. Ik heb de ambassade gebeld en die hebben verteld dat ik een uitleg kan toevoegen als ik ja aankruis. Omdat het om een relatief *licht* misdrijf gaat wat inderdaad valt onder het strafblad zou het kunnen dat ik gewoon een visum krijg. Maar ik weet dit natuurlijk helemaal niet zeker en het risico lopen dat ik straks niet kan studeren in Bali wil ik echt niet lopen. Ik ga ook niet liegen aangezien deze gevolgen hiervan heel groot kunnen zijn. Nu vraag ik me af of ik met een toeristen visum misschien ook kan studeren in Bali (omdat hier niet word gevraagd of je een strafblad hebt), alleen ik lees op het internet dat dit ook niet mag. Ik raak lichtelijk in de stress en weet niet goed wat ik moet doen.. Iemand nog tips? :)

Antwoorden (1)

Het wordt inderdaad (bijna) altijd gevraagd op visum-aanvraagformulieren of je in aanraking bent geweest met politie/justitie of een verooderling achter je naam hebt staan (iets in die geest).
Ik zal alleen niet weten hoe men dit al dan niet checkt, want ik moet vanwege werk met regelmaat een visum aanvragen, maar ben nog nooti gevraagd om een Verklaring Omtrent Gedrag toe te voegen. Wat bijvoorbeeld werkgevers ook vaak vragen.

Een 'strafblad' krijg je doorgaans na een rechterlijke uitsrpaak. Is daar in jouw geval sprake van?

Wat je kan doen is een Varklaring Omtrent Gedrag aanvragen bij de gemeente. Afhankelijk van wat daar de uitkomst van is zou ik contact opnemen met de Ambassade die het visum moet verstrekken en daar vragen wat te doen.

De Ambassade voor Indonesie zit in Den Haag:
http://www.new.indonesia.nl/index.php/en/
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ten eerste bedankt voor de reacties. Ik heb de ambassade gebeld en die hebben verteld dat ik een uitleg kan toevoegen als ik ja aankruis. Omdat het om een relatief *licht* misdrijf gaat wat inderdaad valt onder het strafblad zou het kunnen dat ik gewoon een visum krijg. Maar ik weet dit natuurlijk helemaal niet zeker en het risico lopen dat ik straks niet kan studeren in Bali wil ik echt niet lopen. Ik ga ook niet liegen aangezien deze gevolgen hiervan heel groot kunnen zijn. Nu vraag ik me af of ik met een toeristen visum misschien ook kan studeren in Bali (omdat hier niet word gevraagd of je een strafblad hebt), alleen ik lees op het internet dat dit ook niet mag. Ik raak lichtelijk in de stress en weet niet goed wat ik moet doen.. Iemand nog tips? :)