Wat gebeurt er met iemand die een rechtzaak verliest en daarna moet betalen aan het slachtoffer maar geen geld heeft om te betalen?

Bijvoorbeeld ik ben beroofd en hij heeft misschien mijn ipod verkocht en hoe moet hij dit gaan vergoeden als de persoon geen geld heeft en de ouders/verzorgers ook geen geld hebben om dit te betalen

Toegevoegd na 54 seconden:
Krijg ik dan nog wel de vergoeding of kan er dan niks gedaan worden met de kosten

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je blijft maar doorgaan over die ongeloofwaardige vraag. Waarom zou hij je Ipod verkopen als je al het goud van je moeder al voor hem hebt gestolen en aan hem hebt gegeven? Jongen, ga werken en koop jezelf een nieuwe Ipod en het goud wat je hebt gestolen, zodat je moeder weer blij kan zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik noem een voorbeeld ik weet niet wat hij met die ipod gedaan heeft maar ik denk verkocht en ik snap dat het verhaal ongeloofwaardige is maar als het niet waar was zou ik er niet over door gaan .. gelukkig namen de agenten op het bureau mijn aangifte serieus

Het beste antwoord

Ten eerste is het de vraag over welk rechtsgebied we spreken. Het private (ofwel: civiel, burgelijk) recht (regelt de verhoudingen tussen burgers onderling) of het publiekrecht (regelt de verhoudingen tussen staat en burger), in dit geval het strafrecht.

Er zijn dus meerdere antwoorden mogelijk afhankelijk van het rechtsgebied waarbinnen het proces zich afspeelt.

Dat jij spreekt over slachtoffer impliceert dat jij het strafrecht bedoelt.

Voorbeeld 1 (strafrecht): stel, je bent door de Officier van Justitie vervolgd vanwege een vermeend gepleegd strafbaar feit (diefstal met geweld). De benadeelde partij (het slachtoffer) voegt zich in de zaak en eist schadevergoeding (privaatrechtelijk snufje). De rechter veroordeelt je vervolgens voor diefstal met geweld, legt je een taakstraf op en veroordeelt je daarnaast tot de vergoeding van de geleden schade aan het slachtoffer. De gevolgen van niet-betalen zijn verschillend in dit geval. In het vonnis kan worden opgenomen dat je vervangende hechtenis krijgt, dit ontslaat je echter niet van de plicht om te betalen.
Maar in ieder geval zul je geconfronteerd worden met een gerechtsdeurwaarder die op grond van het strafvonnis beslag kan leggen op je hele vermogen. In de praktijk zal/zullen dit je bankrekening(en) zijn. Aan een deel (de zogenaamde beslagvrije voet) mag de deurwaarder niet zitten. Dit is bestemd voor levensonderhoud. De
deurwaarder zal net zo lang beslag proberen te leggen
bij de bank (zogeheten derdenbeslag) totdat hij beet heeft.

Voorbeeld 2 (Privaatrecht): We spreken niet meer van slachtoffer maar van eiser en gedaagde. De eiser daagt jou voor de private rechter omdat jij naar hem toe een onrechtmatige daad (bij handelen in strijd met de wet waardoor iemand schade oploopt bijv.) zou hebben gepleegd gepleegd.

De eiser eist schadevergoeding wegens onrechtmatige daad en de rechter veroordeelt jou tot een X bedrag dat jij aan hem moet betalen.

De eiser schakelt vervolgens een Gerechtsdeurwaarder in en dan gebeurt hetzelfde als wat je hiervoor zag bij een veroordelend strafvonnis met een toegewezen schadevergoeding aan het slachtoffer.

In het strafrecht kun je vanaf 12 jaar pas strafrechtelijk vervolgd worden. In het privaatrecht kun je vanaf 14 tot 18 zelf aansprakelijk worden gesteld, maar hebben je ouders ook een risicoaansprakelijkheid. Tot 14 jaar hebben de ouders volledige aansprakelijkheid voor hun kind. Vanaf 18 zijn je ouders vanzelfsprekend niet meer aansprakelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

1) de deurwaarder kan bij hem thuis langs komen als hij niet zegt dat hij geen geld heeft om het te betalen
2) hij kan een soort van een financieel plan laten opstellen door de OCMW zij zeggen tegen hem hoeveel euro hij moet besparen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maaar uiteindelijk geldt: van een kale kip kan je niet plukken. |Het is niet zo dat je dan het geld van een overheidsinstantie krijgt ofzoiets.