Vraag: Kan je in het ene land scheiden en opnieuw trouwen, terwijl je in het andere land nog getrouwd bent met een andere vrouw?

De situatie is als volgt. Een (Turkse) man woonachtig in Nederland trouwt met een Turkse vrouw in Turkije.

Dus turks huwelijk in 1996. De man haalt zijn Turkse vrouw uit Turkije naar Nederland toe. Vanaf 1997 - 2002 dus samen woonachtig in Nederland.

In 2002 gaan ze uitelkaar (niet geregistreerd) en keert echtgenote terug naar Turkije. Man blijft in Nederland wonen.

Ze hebben 3 kinderen van de leeftijd 16, 14, 10 en een van deze kinderen is in Nederland geboren.

Nu is de vraag welk recht is in deze situatie van toepassing? Nederlands of Turks recht?

Kan de man van zijn Turkse echtgenote scheiden zonder haar toestemming?

Kan de man als hij voor de Nederlandse wet gescheiden is, weer opnieuw trouwen in Nederland en tegelijkertijd getrouwd zijn met een andere vrouw in Turkije (waar de scheiding nog niet uitgesproken is) ?

Hoe zit het met de alimentatie? is hier Nederlands of Turks recht op van toepassing?

Waar kan de Turkse echtgenote procedure starten als zij het niet eens is met de scheiding of als zij alimentatie voor de kinderen wil eisen? (partner weigert dit te betalen)

Ik hoor graag als een van jullie hier antwoord op heeft.

Voor de duidelijkheid. Vraagstuk betreft dus 3 delen:

Kan men onder Nederlandse wetgeving in NL trouwen, terwijl men nog een huwelijk in een ander land heeft (Turkije)?

Kan men zonder toestemming van een buitenlandse partner scheiden?

Wel land regelt nu de alimentatie voor de kinderen?

Bij voorbaat veel dank!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
2.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou naar een advocaat gaan met dit soort vragen.

Antwoorden (1)

Vraag 1 Als je alleen op religieuze gronden bent getrouwd geldt registratie in Nederland niet. Wel kun je als je langdurig, wat hier het geval is, van elkaar gescheiden bent scheiden. De scheiding dient in Turkije uitgesproken te worden.
Vraag 2 Nederland erkent elke Turkse scheiding. Omdat er een legalisatieverdrag is tussen Nederland en Turkije is het niet nodig om de akte van
echtscheiding te legaliseren. Het is wel raadzaam om de scheiding die
in Turkije is uitgesproken in Nederland te laten registreren. Dit moet
persoonlijk gedaan worden bij de Burgerlijke Stand in de gemeente
waar men woont. Hiervoor dient het originele echtscheidingsvonnis
overlegd te worden. Dit moet voorzien zijn van een Apostillestempel. In
Nederland wordt de Apostillestempel afgegeven door de griffiers van de
arrondissementsrechtbanken. De scheiding dient dus in Turkije uitgesproken te zijn, voordat de man weer in Nederland kan trouwen.
Vraag 3 Ik begrijp dat hier het turkse alimentatiebeleid van toepassing is, omdat er in Turkije getrouwd en gescheiden is, de turkse vrouw kan in Turkije alimentatie aanvragen.
www.steunremigranten.nl/art/uploads/.../Turk%20Medeni339TNL.pd...