Krijg ik nu een boete omdat mijn bromfiets niet is verzekerd? (Zie uitleg)

Normaal krijg ik elk jaar van Unive ergens in april een brief met acceptgiro dat de nieuwe bromfiets verzekering per 1 mei in gaat.

Ik bedacht me vannacht ineens dat ik die brief dit jaar niet gehad heb. Denk dat het met de verhuizing te maken heeft, hoewel Unive me wel post heeft gestuurd gisteren over een jubileum feest of zo iets.

In ieder geval, ik rij nooit op die brommer maar ik heb hem ook niet geschorst. Voor zover ik weet maakt het niet uit of je er wel of niet op rijd en of hij in een schuur staat op eigen terrein, zolang het kenteken actief is ben je verplicht hem te verzekeren.

Ik ga dit dan ook straks om 8:00 regelen met Unive. Maar ik wil graag weten of ik nu een boete krijg voor die 13 dagen dat de bromfiets niet verzekerd is geweest.

8 jaar geleden
in: Wetgeving
1.7K

Antwoorden (3)

Ik dacht dat je automatisch nog een maand verxekerd bent als je niet op tijd betaald hebt. Daar zit je nogvruim binnen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Niemand heeft wat aan 'ik dacht'. Zoek dan de regels op voor je een antwoord plaatst. Van mij krijg je daarom een min.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Niemand stuurt bij dit soort vragen zijn polis mee. Dan wordt antwoorden wel heel lastig.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Men krijgt een maand de tijd om te betalen voordat de verzekering het kenteken opgeschort. Zolang de verzekering is opgeschort, blijft men verplicht om de premie te betalen, ook al is men niet verzekerd. Staat niet in de polisvoorwaarden, is bij de wet geregeld.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
de verzekering het kenteken opgeschort = de verzekering het kenteken opschort.
Allereerst kan je op de site van het RDW (www.rdw.nl) het kenteken invoeren en dan kijken of er staat dat de bromfiets nog verzekerd is. Het kan bijvoorbeeld dat Unive de verzekering in stand heeft gehouden om eerst nog een aanmaning en een waarschuwingsbrief te sturen.

Het RDW houdt registercontroles op alle niet geschorste voertuigen. Of het voertuig op de weg komt of niet maakt daarbij niet uit. Als uit de controle blijkt dat de bromfiets niet verzekerd is dan kan er automatisch een flinke boete volgen. Er zit echter wel een pardontijd in wanneer kentekens door de registercontrole opgemerkt worden. Zo kan het bijvoorbeeld soms wel een maand duren voordat een nieuwe verzekering na ingang van de verzekering dit pas aan het CRWAM (Centraal Register Wet Aansprakelijkheidsregister Motorrijtuigen). Ik weet alleen niet hoeveel de pardontijd is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Voor het onverzekerd zijn van een voertuig geldt geen pardontijd. Alle kentekens zijn gekoppeld aan het verzekeringsregister.
De verzekeringsinstanties kunnen zelf via het CRWAM-systeem de mutaties in het register online aan leveren en afhandelen. Daar wachten zij geen maand mee. Het wordt binnen 24uur geregeld.
Als men de premie na een aanmaning nog niet wordt betaald wordt de verzekering opgeschort. Dat is bij deze vraag allemaal niet het geval.
Opschorten van de verzekering gebeurt door de meeste gerenommeerde Verzekeringmaatschappijen pas bij een achterstand van één maand (opschorting vanaf de laatste vervaldatum, dus met terugwerkende kracht).
Voor het zover is krijgt men eerst een aanmaning om de premie alsnog te betalen.
Bij deze vraag moest de premie vanaf 1 mei betaald zijn, de vervaldatum van de verzekering. Er is nog geen aanmaning verstuurd (althans, daar wordt in de vraag niet over gerept) en er heeft dus nog geen opschorting plaatsgevonden, wat wil zeggen dat de brommer nog steeds in het kentekenregister is vermeld.

Toegevoegd na 2 uur:
Doordat brommers kentekenplichtig zijn, is er een koppeling tussen het kentekenregister en de verzekeringsmaatschappijen. Alle bezitters van niet verzekerde voertuigen die wel een geldig kenteken hebben en niet geschorst zijn kunnen dus automatisch een boete krijgen.