Als een Algemene Ledenvergadering (van tennisver.) praktisch niet bezocht wordt, is deze dan nog verplicht?

Hallo,
ik ben voorzitter van een tennisvereging. We houden elk jaar in januari een Algemene Ledenvergadering, maar die wordt elk jaar door slechts 2 a 3 "gewone" leden bezocht. Is een ALV nou verplicht of kunnen/mogen we de jaarverslagen en financieel jaaroverzicht ook via mail rondsturen (en op website publiceren).

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
2.7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik denk dat je dit niet zomaar moet afschaffen, of het nou verplicht is of niet. Als er leden boos om worden wordt je zomaar beschuldigd van een dicatatuur.
Maar als de leden akkoord zijn met jouw oplossing lijkt het me prima. Wel zou ik dan elk jaar (ofzo) inventariseren of er nog behoefte is aan een ledenvergadering, mochten er veel nieuwe leden komen die hier wel behoefte aan hebben, bestaat de kans tenminste. Overigens is er bij de volleybalvereniging van een kennis van me gedreigd met sancties als de leden niet zouden komen. Wat het was weet ik niet meer, maar het was zo serieus dat de volgende ledenvergadering vol zat ;)
Antoni
9 jaar geleden
Een jaarlijkse Algemene Ledenvergadering is wettelijk verplicht bij iedere vereniging. De ALV staat boven het bestuur en beslist in principe wat het bestuur wel en niet mag doen, is het niet vooraf (d.m.v. toestemming van de ALV aan het bestuur), dan is het wel achteraf (d.m.v. verantwoording van het bestuur aan de ALV). Misschien is het aan te raden de ALV te combineren met een andere activiteit, bijvoorbeeld een feest of een uitstapje. Bedenk een originele combinatie waarbij het nuttige (de ALV) met het aangename (het feest of het uitstapje) wordt gecombineerd: de toegangskaartjes voor het feest worden uitgedeeld aan het begin van de ALV; de ALV wordt gehouden in de stad van het uitstapje, waar iedereen met de gehuurde bus naar toe gaat, enzovoort.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bij onze VVE (wat uiteindelijk ook een vereniging is) doen wij ALV's schriftelijk...

Antwoorden (4)

Die verplichting staat waarschijnlijk in de statuten en die zijn op hun beurt weer voor een deel gestoeld op wettelijke verplichtingen.

Afschaffen zal dus niet kunnen !

Overigens is het niet aan het bestuur om te bepalen of er wel of een belangstelling is. Dat het in de praktijk niet druk is, is een teken dat mensen zich niet ongerust maken (een goed teken dus)

Maar je moet ook aan andere tijden denken. Stel dat een bestuur het recht had dit soort vergaderingen maar niet te houden en er zou wel 'gedonder' zijn, dan zouden zij moeilijke vragen en stemmingen kunnen vermijden door de vergadering maar niet te houden. Dat gaat dan in tegen het democratische recht van de leden van een vereniging.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
je mag dit zeker niet afschaffen maar ik denk dat het wel een goed teken is dat leden niet komen is indd teken dat ze zich goedvoelen ikzelf ben ook lid van een tennisclub en misschien is het wel handig om na de vergadering een verslagje te maken en dit naar alle leden te vesturen een een maandelijkse nieuwsbrief kan ook handig zijn!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je mag de ALV niet afschaffen. Een vereniging moet volgens de Nederlandse wet in statuten hebben staan waar, wanneer en hoe de ALV plaats vind. Dit is terug te vinden in het Burgerlijk Wetboek, Boek 2, titel 2, artikel 27.4-d.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er hoort een bepaald percentage van de leden aanwezig te zijn, is dat niet het geval, dan kan de voorzitter de vergadering sluiten en een nieuwe uitroepen.
Dat mag 5 of 10 minuten later zijn bij deze vergadering is het verplichte percentage daan niet meer nodig en kun je elk voorstel er door jassen, mits de meerderheid van de aanwezige leden er voor is.
Maar een ledenvergadering afschaffen is wettelijk niet mogelijk.