Hoe komt het dat er aan verdoving voor vissen voor de slacht pas de laatste jaren wordt gewerkt? Want bij andere dieren is dit allang geregeld.

Jarenlang is er geen aandacht geweest voor het dierenwelzijn bij vissen. Ook werden ze jarenlang onverdoofd geslacht. Nou wordt eindelijk, vanaf 2011, in Nederland verdoving toegepast bij gekweekte meervallen, palingen en zalmen. Voor al die andere vissoorten moet dat nog ontwikkeld worden. Ook is die apparatuur aan boord van vissersschepen er nog niet. Maar waarom heeft dat bij vissen zolang geduurd, aangezien andere dieren al jarenlang verdoofd worden voor de slacht?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
Rieneke1
9 jaar geleden
Er werd lang gedacht dat vissen geen pijn kunnen voelen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is nu weer zo dat er veel zonder verdoving geslacht wordt dat onder het mom van Halal . Maar het is gewoon wreed.
redhouse
9 jaar geleden
Rieneke , volgens mij is het nog niet bewezen dat vissen pijn voelen , wel ongemak.

Het beste antwoord

Wij mensen hebben - of hadden - de neiging gedrag dat we kunnen waarnemen te betrekken op onszelf. Vissen maken geen lawaai, krijsen en huilen niet als ze pijn hebben, dus zijn we er lange tijd van uitgegaan dat vissen geen pijn konden voelen. Zo heb ik het als kind zelfs nog op school geleerd.

Inmiddels hebben we andere methodes om dat te kunnen nagaan / meten / bepalen, of zelfs maar in elk geval rekening te houden met de mogelijkheid, en zijn we inmiddels rijp voor het verdoven van vissen voor de 'slacht' .

De voornaamste redenen dat we vee al wel heel lang verdoven, is dat ze zoveel bewegen en lawaai maken als je dat niet doet. Dat was dus eigelijk meer eigenbelang dan belang van het dier. Dat kun je nu in het geval van die genoemde vissen niet meer stellen.

Het is overigens nog niet eens heel erg lang geleden (tot in de jaren 80 !!!) dat we zelfs van prematuren (te vroeg geboren kinderen) dachten dat ze nog geen pijn konden voelen, simpelweg omdat ze de energie niet hadden om te huilen en niet de kracht om zich heftig te verzetten. Gelukkig weten we inmiddels beter, Sterker nog, al ver voor de geboorte (vanaf de 16e week ongeveer) is het zenuwstelsel rijp genoeg om pijn en stress te kunnen detecteren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
dikke plus+
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Van mij ook een plus, mooi, leerzaam antwoord.