Wordt je verplicht zorgtoeslag partners als je inwoont bij een vriend/kennis?.

Heb al eerder een vraag gesteld over inwoning en kreeg dit antwoord:

Zorgtoeslag: als er minimaal een half jaar wordt samengewoond, word je verplicht zorgtoeslagpartners van elkaar. Iets om in de gaten te houden.

Wat moet ik me daarbij voorstellen. Ik heb geen relatie met de persoon maar huur alleen een kamer. Krijg wel zorgtoeslag omdat ik geen inkomen heb. Waar kan ik naar toe om hier meer over te weten te komen?

Toegevoegd na 1 dag:
Ik had nog een vraag gesteld wat hiermee te maken heeft gehad want wil zoveel mogelijk duidelijkheid over dit onderwerp.

Toegevoegd na 1 dag:
Er wordt steeds gesuggereerd en geadviseerd om een huurcontract op te stellen. Prima maar als er geen huur wordt betaald omdat ik geen inkomen heb maar dit meer een vrienden dienst is, hoe moet je het dan aankleden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Het beste antwoord

Nee, je wordt niet altijd verplicht toeslagpartner met iemand waarbij je inwoont. Er zijn zeven verschillende criteria waarbij als je daaraan voldoet dat je altijd automatisch toeslagpartner bent. Dat zijn onder andere huwelijk, samen een kind hebben, samen een huis gekocht hebben, etc.

Als je niet aan die vaste criteria voldoet dan gelden er nog drie andere om te bepalen of je wel of geen toeslagpartner bent.

1. U staat langer dan 6 maanden onafgebroken met die persoon op hetzelfde adres ingeschreven.
2. U voert in die periode een gezamenlijke huishouding.
3. U bent allebei 18 jaar of ouder.
(zie bron)

Waar het in dit geval dus om gaat is om punt 2. Wat is een gezamenlijke huishouding? Dat is als er een zekere mate van het samen doen is: samen boodschappen doen, samen huishoudelijke taken verdelen, een zekere zorg voor elkaar, gezamenlijk gebruik van bijvoorbeeld een auto.

Voorbeeld: vier studenten die een kamer huren in een woning voeren geen gezamenlijke huishouding. Ze hebben allen hun eigen kosten, hun eigen financiële verplichtingen en hun eigen huurcontract.

Een stel dat samenwoont voert wel een gezamenlijke huishouding. Zij hebben samen een bankrekening voor de vaste lasten, en het huurcontract staat op beider naam.

Je kan het aannemelijk maken dat jullie geen gezamenlijke huishouding voeren door bepaalde dingen formeel op papier te zetten. Bijvoorbeeld een huurcontract voor de kamer, met daarin wat de kale huur is en hoe de energielasten verdeeld worden. Open geen gezamenlijke rekening en houd de financiële verplichtingen gescheiden (ga dus bijvoorbeeld niet bij elkaar op de polis van de zorgverzekering).

Toegevoegd na 1 dag:
Reactie op aanvulling hieronder...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk, het gaat erom of jullie een gezamenlijke huishouding voeren. Eén van de kenmerken daarbij is dat je elkaar financieel (en anders) ondersteunt. Als jij geen huur betaalt bij je vriend(in) dan lijkt het alsof jullie toch een zorgrelatie aangaan: jouw vriend(in) betaalt immers de woonlasten voor je. Er is zeker geen commerciële relatie tussen jullie. Met andere woorden: er is een gerede kans dat de Belastingdienst bij controle jullie als toeslagpartners aan zal merken. Nogmaals, ik sluit het niet uit dat je in deze situatie niet zou kunnen betogen dat jullie geen gezamenlijke huishouding voeren. De Belastingdienst heeft minder vergaande inspectiemaatregelen dan bijvoorbeeld de gemeente bij controle op bijstand, dus ze zullen niet thuis op controle komen om te kijken of ieder wel z'n eigen keukenkastje heeft. Daar staat wel weer tegenover dat jullie in deze situatie zodanig de schijn tegen hebben dat ik me kan voorstellen dat de bewijslast bij jullie ligt. En hoe toon je dan aan dat jullie toch echt geen zorgrelatie hebben? Dat lijkt mij bijzonder lastig. Sterker nog: ik kan geen enkele reden of manier bedenken omdat het in deze situatie dan toch wel heel erg op een gezamenlijke huishouding lijkt. Met andere woorden: ik zou er vanuit gaan dat jullie toeslagpartners zullen worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank voor de uitleg.