Ben ik mijn rijbewijs kwijt na door rood rijden?

Ik ben beginnend bestuurder en ben per ongeluk bij mij in de wijk door rood gereden. Op dit punt staat precies een flitspaal. Buiten een boete vraag ik mij af of ik een punt op mijn rijbewijs krijg of dat ik een rijverbod opgelegd kan krijgen? Dit lees ik namelijk online. Normaliter rij ik altijd met gepaste snelheid (en natuurlijk niet door rood).

Alvast bedankt!

5 maanden geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Nee. Ten eerste moet je persoonlijk worden aangehouden (flitspalen tellen dus niet) en ten twede moet dat twee kerr zijn gebeurd.
tinus1969
5 maanden geleden
Als je geflitst bent bij deze vergissing, dan kost je dat €289,-. Dit is inclusief administratiekosten. Omdat je niet staande bent gehouden, zal je je rijbewijs niet kwijt raken.
Volgens mij verlies je ook geen punt op je rijbewijs, maar dat kan ik je niet met zekerheid vertellen. Hopelijk kan iemand in de reacties nog een bevestigen sturen.
5 maanden geleden
Davidmontero
5 maanden geleden
Buiten de kosten (natuurlijk), is dat een enorme opluchting. Dank voor het antwoord.