Waarom is een trainer (vlindermes maar zonder snijkanten en zonder punt) verboden?

Ik kwam dit toevallig tegen en er stond geen reden bij, dus ik dacht ik vraag het hier
https://www.vraaghetdepolitie.nl/politiewerk-en-boetes/boetes-en-straffen/is-het-illegaal-om-een-trainer-te-hebben.html

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Wetgeving
4.7K
erotisi
5 jaar geleden
Ook zeer goed lijkende nepwapens (replica’s), vallen ook onder de wet Wapens en munitie. https://www.judex.nl/rechtsgebied/strafrecht/veel-voorkomende-misdrijven/artikelen/wapens-munitie-en-straffen/
Amadea
5 jaar geleden
Bij dit soort vragen vraag ik mij altijd af waarom iemand zo'n ding zou willen hebben. Is toch nergens voor nodig?!
LeonardN
5 jaar geleden
@Amadea Trainers en vlindermessen worden vaker gebruikt om kunstjes mee te doen dan om iemand mee neer te steken. Superirritant dus voor de Nederlandse community dat vooral trainers(nu begrijp je de naam wellicht ook) verboden zijn. https://www.youtube.com/watch?v=-G833lONSao Trainers zijn dus een must voor diegenen die die trucjes willen leren. Het is ook bijna niet uit te leggen; een bijl en een 20cm lang vleesmes legaal. Een plastic namaakvlindermes illegaal.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@erotisi Dat is juist wat ik probeer te begrijpen, want het ziet er totaal niet echt uit. Het stuk waar de punt zou moeten zitten, is letterlijk een botte ronding. Ik kan iemand meer pijn doen met een bot botermesje, de enige manier dat ik iemand pijn zou kunnen doen met een trainer is door ermee op z'n kop te slaan.

Antwoorden (1)

Die zouden met wat goede wil kunnen vallen onderWet wapens en munitie artikel 2 lid 1, categorie I onder
" 7°. andere door Onze Minister aangewezen voorwerpen die een ernstige bedreiging van personen kunnen vormen of die zodanig op een wapen gelijken, dat zij voor bedreiging of afdreiging geschikt zijn."

Anders gezegd: als het ding er voor een willekeurige buitenstaander zonder kennis van wapens als "echt" overkomt wanneer hij ermee wordt bedreigd, is het een "nepwapen" en daarom (als we allerlei uitzonderingen buiten beschouwing laten) verboden.
Computoon
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Maar het ziet er totaal niet echt uit. Als je een foto opzoekt van zo'n ding zie je dat het gewoon een ronding heeft, niet eens iets wat op een punt lijkt. Je hoeft geen kennis te hebben om te zien dat er geen punt aan zit. Misschien als hij dicht zit lijkt het op een echt vlindermes, maar die bedreigt er nou iemand met een mes dat niet eens is opengeklapt?