Is lolicon illegaal in Nederland?

Ik zit wel is op imageboards en daar komt wel is een "loli" voorbij, en ik vroeg mij af is het nu strafbaar als ik op die imageboard zit.

Ik heb dit geprobeerd op te zoeken, maar dit discussie zie ik alleen gaan over realistische tekeningen en niet over onrealistische tekeningen onder andere in het typische "Animestijl" (Zie bijlagen, geen zorgen het is geen naaktheid).

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
37.6K

Antwoorden (1)

Zolang jij legaal op Imagebaord sites ingelogd bent is dat niet strafbaar.
Je mag echter dergelijke internetsites niet bezoeken die voor boven de 18jaar jaar zijn.
Iedereen mag, op internet porno kijken, daar is geen leeftijdsgrens voor, zolang je het maar niet opslaat op je PC of op welke geluidsdrager dan ook, dus ook niet op je smartphone of Tablet.
Stel dat iemand op internet iets voorbij ziet gaan, dat onder de definitie ‘kinderporno’ zou vallen maar er zelf niet naar heeft gezocht, dan kan dit zeker nooit strafbaar zijn. Gericht zoeken naar afbeeldingen van seksueel kindermisbruik is wel illegaal.

Zogenaamde getekende kinderporno zoals Lolicon of Shotacon, in de betekenis van perverse seksuele strips met kinderen, is in Nederland verboden en dus zeker illegaal om in bezit te hebben. Dan is niet van belang of het getekende of geschilderde handelingen suggereert of dat het materiaal is dat deel uitmaakt van een subcultuur.
Subculturen hebben vaak eigen stijlen, die zich uiten in de vorm van kleding en muziek, maar ook taalgebruik en politieke voorkeuren. Subculturen ziet men voornamelijk bij adolescenten, de overgang in de ontwikkeling tussen de jeugd en volledige volwassenheid, omdat in die leeftijd de zoektocht naar een identiteit nog volop aan de gang is.
Ik heb enkele Imageboard sites 4chan, 8chan gevonden en sites zoals van Sushi Times:
Lolicon: Illegale Kinderporno of Onschuldig Vermaak en Porno vs. Hentai: Wat is het verschil?
Die plaats ik hier niet, aangezien sommige begeleidende pictures voor ver boven de 18jaar zijn.
Het plaatje dat bij de vraag is gevoegd, is weliswaar geen naakt, maar als het om kinderporno gaat is dat niet altijd het criterium. Ook 'aangeklede' kinderplaatjes kunnen over het randje zijn.
Ik heb de vraag met de grootste zorgvuldigheid beantwoord. Wees er alert op of je deze plaatjes af en toe per ongeluk ziet of dat je mettertijd de drang krijgt om er zelf naar te gaan zoeken.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord, ik stop maar met het bezoeken van die imageboards just in case. Heb nog wel een aanvullende vraagje: Zo ver ik weet worden sites met illegale content (kinderporno, wapens/drugs verkoop) geblokeerd om te bezoeken en ook nog verwijderd van Google zoekresultaten. Waarom is dit niet het geval met loli? Het is voor iets dat illegaal moet zijn met zo makkelijk om loli op te zoeken als legale porno.