kan ik sowieso zonder bank dus alles cash?

wettig betaalmiddel: geld waarmee men betaalt dit bestaat uit bankbiljetten en munten.
Geen wettig betaalmiddel zijn bank/giro-overschrijvingen waarmee in de praktijk toch de meeste mensen (moeten) betalen.
Immers een administratiewijze van banken en/of giroinstellingen over wettige betaalmiddelen zijn geen wettige betaalmiddelen.
Zoals een administratiewijze over een mens nog geen mens is.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Aangezien ik de toelichting op je vraag niet begrijp... alleen een antwoord op je 'vraag'. Nee, je kunt niet zonder bank want loon en/of uitkering wordt sowieso al op je bankrekening overgemaakt.

Bankoverschrijvingen en creditcard betalingen zijn ook wettige betaalmiddelen. Ik snap je toelichting dan ook niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het zal heel lastig worden, zo niet onmogelijk. Ik geloof niet dat je in Nederland nog cash voor electra ed kan betalen. In andere landen lukt dat wel; bv in Roemenie bestaat nog eeen hele cash cultuur en is het digitaal betalen voor de meeste zaken erg lastig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zal grotendeels zelfvoorzienend moeten gaan leven om nog zonder bank te kunnen, of heel veel geduld moeten hebben. Ik vind het wel een leuk idee voor een tv-programma!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je als zwerver leeft en al de inkomsten contant ontvangt en uitgaven contant uitgeeft, dan ja.

Echter, als je wilt leven in een huis, dan nee. Water, huur, gas, etc. moeten allemaal via een rekeningnr. betaald worden.

Toegevoegd na 3 minuten:
Bijna alle zwervers in NL hebben wel een rekeningnummer.

Maar je kunt natuurlijk anoniem, als zwervende, niet-geregistreerde asielzoeker bankloos door het leven gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja het kan, maar of jij en je omgeving er blij van wordt is een tweede.

Je werkgever wordt echt niet blij als deze 1 persoon cash moet uitbetalen. Hoop extra rompslomp en er moet geld in huis gehaald worden. Dit krijg je alleen voor elkaar als je echt een werkgever hebt, qua uitkering oid kun je het wel vergeten. Dit krijg je nooit cash. Dat moet van rekening a naar rekening b, zodat het te volgen is.

Verder alle betalingen kun je cash doen. Je kunt naar GWK toe stappen met een acceptgiro en ze contant geld geven en zij zorgen dat het geld op de juiste rekening komt. Komt wel commissie overheen. Een paar procent geloof ik.

Het is dus mogelijk maar het wordt steeds moeilijker gemaakt door nieuwe initiatieven. Denk maar aan bemande bezinestations, maar ook in Amsterdam heel veel contantgeldloze winkels. Daar gaan we steeds meer naar toe want als 1 schaap over het hek is, volgt de rest.

Als de rest niet volgt, dan zullen de boefjes dus vaker naar winkels toe gaan die contact geld hebben, want bij de ander kunnen ze niks halen. Hierdoor zal het aantal contantgeldloze winkel expotentioneel stijgen.

Winkels die dit niet gaan doen, zullen veel meer kans krijgen op overvallen. En daar zit niemand op te wachten. Dus het is keuze voor of heel veel bewaking / beveiliging of ze schaffen contant geld af. Dat laatste is goedkoper.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hm, ik denk niet dat een werkgever er uberhaupt aan begint. Bovendien is je omweg via het GWK niet helemaal correct omdat je dan toch voor de betreffende betaling indirect gebruikt maakt van een electronische betaling. Het zou pas opgaan als je daadwerkelijk met je geld naar de acceptgiroverstrekker gaat en zij dat geld in een kas doen.