kan een politieagent na zijn dienst nog iemand beboeten en dit als ie alleen in zijn eigen wagen rijdt ?

ik reed een kruispunt op, weliswaar door het rode licht, maar aan de overzijde van 't kruispunt brandde een groene "ontruimingspijl" en de wagen die na mij in de file stond was er een van een politie agent die er net zijn dienst op had.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
25.2K

Antwoorden (8)

Ja, een politieagent is 24/7 bevoegd om als politieagent op te treden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, vreselijk :s
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom vreselijk?? Je moet blij zijn. Stel dat jij bestolen bent of erger, dan ben je blij dat ze in de buurt zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon correct.+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat geldt trouwens voor ALLE ambtenaren, dat ze 24/7 ingezet kunnen worden en 24/7 ambtenaar zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zeg niet dat het niet klopt wat ze zegt Heb alleen een x iets gehad met agent die niet in zn dienst was, dus vind t beetje vervelend dat ze ook na hun werktijd mogen werken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ liinde, dat bedoel ik wees blij dat er mensen zijn die 24/7 er zijn om in te grijpen als dat nodig is, beetje naief om te denken dat ze alleen maar bonnen schrijven. Ze zijn er ook om in te grijpen als ze jou iets aan doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijkt me lullig.. word je bestolen of zo, is er een politie agent die dan zegt 'sorry, mijn dienst is voorbij. Nog een prettige dag verder.'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar mogen ze dan ook in hun "vrije tijd" mijn gegevens checken? Bv of ik een strafblad heb of andere gegevens?
Ja dat kan, een politie agent kan altijd iemand bekeuren of aanhouden, ook als ie niet in dienst is, in eigen auto rijdt, geen uniform draagt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wel even om zijn ID vragen lijkt me. Iedereen kan je aanhouden, een leuke bijverdienste.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lol, natuurlijk zal ook een agent die niet in uniform is, altijd uit zichzelf zijn ID laten zien. Daar hoef je dus niet eens om te vragen :-P
Nee. Want het is buiten zijn dienst. Dan is hij zelf net zo goed een burger als anderen en hij is op dat moment niet een ambtenaar in functie (actief) dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee hoe kom je hier bij?.,, als politie agent ben je zelfs verplicht om bij zware overtredingen op te treden, ook al is het buiten je werk tijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een politieagent is ambtenaar in functie, zodra hij als politieagent optreedt (dus functioneert). Dat heeft niets met het dienstrooster te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haal je antwoord nu maar gewoon weg.
Anders krijg je nog meer minnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een agent is 24 uur per dag in dienst. Ook als hij vrij is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jammer van je nochtans oprechte antwoord, maar wanneer jet nu verwijderd heb je minder kans er af te vallen......
Een agent hoefde al niet in diensttijd te zijn om iemand te mogen bekeuren. Ook buiten diensttijd mogen agenten bekeuren, maar vaak heeft Oom Agent daar in zijn vrije tijd geen zin in. Daarom heeft de Korps Landelijke Politie Diensten (KLPD) een kliklijn ingevoerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat oom agent daar enorm veel administratief veel werk mee heeft.
Maar hij mag het wel.+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ze hun quotum nog niet gehaald hebben, dan hebben ze wel zin om iemand te bekeuren in hun vrije tijd :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja....Enne?
Waarom dan die minnen?
Ik kan er toch ook niks aan doen dat het zo is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik gaf alleen reactie, geen -
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
quota bestaan al lang niet meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
misschien omdat je antwoord exact is, of is het door de link naar de kliklijn ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"quota bestaan allang niet meer" ... nou, het kan zijn dat ze inmiddels afgeschaft zijn, maar in januari dit jaar was er nog de discussie of ze het wel of niet zouden afschaffen, dus van 'allang' is geen sprake.
Ik heb gehoord dat je als politieagent een eed aflegt en daarbij beloofd altijd voor je land te dienen, dit geld trouwens niet alleen voor de politie maar ook brandweer, ambulance enz. Ben er niet zeker van, ik heb het vernomen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
agenten moeten, mijn gedacht, toch steeds met zijn twee zijn om een inbreuk vast te stellen.....of heb ik het mis ?
Ja dat mag hij doen,sterker nog ik wou dat ik bij de politie zat om in sommige gevallen op te mogen treden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een politieagent is 24 uur in dienst dus ook altijd bevoegd om in te grijpen bij een overtreding.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een politie ambtenaar is NIET 24/7 in dienst maar heeft wel 24/7 zijn bevoegdheden die hij mag gebruiken.
Bekeuren mag hij dan ook 24/7. Vaak zal hij dit alleen in zijn eigen regio en bij zware overtredingen doen, maar hij mag het landelijk doen.
Bij het proces verbaal zal hij moeten aangeven waarom hij niet tot staande houding is overgegaan en daarbij heeft hij de optie om aan te geven dat hij in een onopvallende auto reed en niet de mogelijkheid had tot staande houden.
De bekeuring is dan ook geheel legaal en terecht.
Ideaal om de zgn verkeershufters extra aan te pakken!!!