Hoe moet men de voornaam veranderen in Duitsland?

Ik wil weten hoe je in Duitsland officieel van voornaam kan veranderen? En als het kan de kosten hiervoor. Ik kan dit serieus nergens vinden. Hartelijk bedankt voor het antwoord.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
2K

Het beste antwoord

Volgens het Duitse recht is het slechts onder uitzonderlijke omstandigheden mogelijk, een eenmaal gegeven voornaam te laten veranderen. Zo kunnen bijvoorbeeld buitenlandse voornamen " verduitst" worden - of als dat niet mogelijk is vervangen worden door een gangbare Duitse naam - nadat met succes een inburgering is voltooid. (Art. 47 EGBGB). Ook een exotische voornaam kan veranderd worden, wanneer men daar zwaar psychisch onder lijdt. De beslissing of een naam veranderd mag worden en de noodzakelijke criteria waaraan moet worden voldaan, valt binnen de verantwoordelijkheid van de burgerlijke stand en wat organisaties die daarmee overeenkomen maar waar we niet zo een Nederlands equivalent hebben.

Toegevoegd na 12 minuten:
De kosten voor de hele procedure bedragen afhankelijk van de omstandigheden 2,50 tot 250 euro. Daar komen dan nog wel de kosten voor bijvoorbeeld een nieuw paspoort , rijbewijs en andere officiele stukken bij. (Zie derde link)

Toegevoegd na 16 minuten:
En ik vergeet weer het belangrijkste : voor een verzoek tot naamsverandering kun je terecht bij de Stadt (gemeente) ; meest waarschijnlijk het Burgerbüro (burgerlijke stand)