Kan men zonder een strafbaar delict gepleegd te hebben de gevangenis in?

Even toelichten, want natuurlijk komen er onschuldige mensen in de gevangenis, maar ik bedoel het anders. Stel dat iemand een boek wil schrijven over het zitten in de gevangenis, of een rol gaat spelen als acteur als een gevangene, is het dan mogelijk dat deze persoon vrijwillig bijvoorbeeld een week in de gevangenis kan zitten zonder een strafbaar delict gepleegd te hebben? Of dat nu klein of groot is. Ik weet dat dakloze mensen soms graag erg graag in de gevangenis willen zitten wanneer zij het erg koud hebben op straat en dan bijvoorbeeld een kleine diefstal plegen of een baksteen door een ruit gooien. Is zoiets nodig of kun je het best aankaarten met je reden om de ervaring op te doen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Je zou jezelf kunnen aangeven voor iets wat je niet gedaan hebt. Als het aannemelijk klinkt heb je kans dat ze je vast zetten totdat het duidelijk is of je verhaal wel of niet klopt. Maar ik ga er vanuit dat je dat niet bedoeld.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat zou er gebeuren als bijvoorbeeld een schrijver of acteur zou vragen of hij bij wijze van experiment een weekje kon zitten?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
neem contact op met de politie, zou ik zeggen. Geen idee hoe het op dit moment met het cellentekort zit, maar wie weet is het mogelijk.
De kans is er denk ik wel dat je dan zelf je overnachting en eten moet betalen

Antwoorden (2)

Met het juiste netwerk is alles mogelijk. Er zijn vaak zat ook ''wetenschappelijke'' testen gedaan om het gedrag van personen te analyseren die in de gevangenis zitten. Deze hebben niet altijd een strafbaar delict gepleegd.

Een zwerver echter niet.

Zie ook: http://www.goeievraag.nl/vraag/maatschappij/wetgeving/gevangenis-vriendelijk-vraagt.84121
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja hoor! Ik weet niet hoe en wie dat voor je kan regelen maar het zeker mogelijk als je dat zou willen. Kijk maar naar dit artikel, deze bejaarde vrouw had het als wens en die is vervult!