Wajong uitkering

Hallo,

Ik heb een vraag omdat ik niet zo goed welke uitkering bij mij past.
Ik ben moeder van 3 kindjes en ben 25 jaar.
sinds 2005 weet ik dat ik een spierziekte heb. ik ben altijd thuis geweest voor de kids. tot ik vorig jaar uit elkaar ging. en mijn gezondheid verslechterde. ik heb een aantal uur gewerkt en werd aangevuld door de WWB. daarna heb ik even 3 mnd in de WW gezeten en nu heb ik sinds Dec. een WIJ- uitkering en deed aan een reintergratie traject mee.
Maar nu wordt er gezegd dat ik wel misschien recht op een wajong uitkering. klopt dit?
Het is op mn 19e vast gesteld dat ik een spierziekte heb, maar het is wel aangeboren.
waar heb ik recht op.
Full-time werken lukt niet door mijn lichamelijk beperkingen.
Dankjewel

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Beste Mandydsl,

Je kunt in aanmerking komen voor een Wajong-uitkering als je al op je 17e verjaardag een langdurige ziekte of handicap had.
Je geeft aan dat je ziekte aangeboren is. Dat deze ziekte pas is vastgesteld op je 19e is niet van belang.

Dit betekent dat je in jouw geval een Wajong-uitkering kunt aanvragen.

Actuele informatie over de voorwaarden Wajong vind je op deze pagina: http://bit.ly/hfqIdi

Met vriendelijke groet,

René
UWV Webcare Team
www.uwv.nl/webcare
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Volgens mij is de wajong niet op jouw van toepassing omdat je die volgens dit artikel alleen voor je 18e kan aanvragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar ik kon het ook voor mn 30e aanvragen stond er? mits ik 6 maanden student was. geldt het ook als ik bij een erkend leerbedrijf aan de slag was?
Ik denk dat je wel kans maakt, op een Wajong-uitkering. Hou er alleen wel rekening mee dat hele Wajong regeling volgend jaar gaat veranderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt 'm altijd aanvragen, mocht je aanvraag afgewezen worden, zul je ook uitleg krijgen waarom dat zo is. En dan kun je vragen waar je dan wel voor in aanmerking komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je komt alleen voor een wajong in aanmerking als je die voor je 18e aanvraagt. Ook mag je nooit (ook niet parttime) een reguliere baan gehad hebben.
Als dat wel zo is gaat het uwv ervan uit dat je, in ieder geval voor een klein gedeelte, inzetbaar bent voor betaald werk. En dan kom je niet in aanmerking voor wajong. Ik denk dus niet dat je in aanmerking komt voor wajong, omdat je een arbeidsverleden hebt.