Als je niet getrouwd bent en niet samenwoont en je krijgt samen een kind, mag de vader het kind dan wel aangeven?

In dit geval wil de moeder het perse zelf aangeven. Vader wil het ook aangeven, moeder wil dat niet ivm met onenigheid over de namen. Hoe gaat dit werken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
6.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9 maanden de tijd gehad om het eens te worden over de namen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ze moet nog 12 weken =)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je vraagt naar juridisch advies, het is goed te weten, dat dat pas aan de hand is als men er niet uitkomt. En dat wil alleen maar zeggen, dat het stel onvoldoende in staat is met problemen om te gaan. Dat is ernstig, want deze vaardigheid heb je zeer zeker nodig. Goed dat dit nu onderkend wordt, raad hen aan om daarover te leren, en eventueel cursussen te volgen. Als ze geen zin hebben zich daar voor in te zetten, zal het zonder meer fout aflopen. Daar kun je op wachten.

Het beste antwoord

Als dit het eerste kindje is uit deze relatie en de vader en moeder wonen niet samen, dan kan de vader het kind al voor de geboorte erkennen. Hiervoor heeft hij de schriftelijke toestemming nodig van de moeder.

Dan kan vader het kind alleen aangeven bij de burgerlijke stand.

Heeft vader het kindje nog niet erkend, dan MOET de moeder mee om het aan te geven., juist in verband met de naamskeuze. Vader mag dat niet alleen doen.

Ik hoop voor de moeder dat de vader nog niet het kind erkend heeft, want dan moet zij er immers bij zijn!

Maar het is natuurlijk wel veel beter om het toch eens te worden over de naamskeuze, want anders staan ze daar te ruziën bij de burgerlijke Stand. En er moet toch een keus gemaakt worden!

http://www.babyinfo.nl/advies/zakelijk/wetgeving/art_erkenning.asp
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sterredag
12 jaar geleden
en dit is dan het juiste antwoord op de vraag :)

Andere antwoorden (5)

De vader zal dan eerst het een en ander moeten invullen en erkennen dat het kind ook daadwerkelijk zijn kind is.
Verder lijkt het me een ingewikkelde situatie en zou ik eerst die onenigheid oplossen voordat je je kind een naam wilt gaan geven. Je moet het tenslotte wel allebei leuk vinden lijkt me..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat advies heb ik ze ook gegeven maar tot op heden word er weinig mee gedaan =)
Jullie zullen er toch samen moeten uitkomen.
Het kindje van jullie moet tenslotte toch een naam hebben.
praat er met elkaar over of sluit een compromis hierover.
Jullie zijn beiden verantwoordelijk voor dit jonge leven.
En samen aangeven is toch veel fijner .
Wie het ook doet het moet gebeuren want het is tenslotte verplicht.
Maar de vader mag het natuurlijk ook doen met jou toestemming.
Want het kindje is van jullie beiden toch!!!
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat niet om mijn kind maar om dat van een collega van me. Hij wil een (moet eerlijk zeggen minder mooie) eerste doopnaam en zij wil dat absoluut niet. Nu dreigt ze dat ze het kind alleen op haar naam wil laten zetten om dit te voorkomen. Ik heb daar uiteraard zo mijn bedenkingen over net als ieder ander denk ik maar ik vroeg me af hoe dat wettelijk zit.
sterredag
12 jaar geleden
tja ze wonen ook niet samen, dus hoe hecht is de relatie, vraag je je dan af..... en als moeder zijnde heb je dan idd het recht om zelf de naam te bepalen.
* De vader moet eerst de ongeboren vrucht erkennen.
* Daarmee geven vader en moeder aan dat het hun kind is.

Zonder dat, heeft de vader geen rechten.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dus, bij een eerste kind, is het verreweg het gemakkelijkste om je kind - als vader - te erkennen voor de geboorte.

Wil de moeder dat niet, dan is dat een ander verhaal en zal zij er alleen voor staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
erkenning geeft voor de vader geen rechten op, alleen plichten, buiten erkenning moet het gezag via de rechter gaan, wederom moet de moeder instemmen..
Eerst moet je het kindje erkennen je maakt daarvoor een afspraak bij het gemeentehuis om de gegevens in te vullen. Het kindje kan dan ook de achternaam van de vader krijgen.

Iedereen die bij de bevalling is kan het kindje in principe aangeven maar heeft daarvoor een verklaring nodig van de arts of verloskundige die de bevalling heeft begeleidt.

Als er geen verklaring is heeft de moeder alle rechten en ook zij zal moeten teken.

Misschien is het eens goed om te praten met elkaar en hier een oplossing voor te vinden, als de vader geen rechten heeft heeft hij ook geen plichten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eigenlijk heb je 3 vragen.
- mag de vader het kindje aangeven?
- Moet mijn vriend het kindje erkennen?
- Wie bepaald de naam van het kindje?

Wie mag er aangifte doen van een geboorte? Dat moet iemand zijn geweest die bij de geboorte aanwezig was. Mag dus ook gewoon de verloskundige zijn of wie dan ook.

De vader mag het kindje aangeven als hij er bij is geweest. Of hij wel / niet erkent heeft doet voor de aangifte niet ter zaken!!!

Als je wil dat de vader een rol gaat spelen in het leven van je kind moet hij erkennen. Hij mag alleen erkennen met jouw toestemming! Dit is belangrijk voor jou en het kindje want als de relatie ooit stuk gaat wordt de man die het kindje erkend heeft alimentatieplichtig.

Heeft hij niet erkent en wil je later toch alimentatie kunnen claimen, dan moet je eerst naar de rechter om een gerechterlijk DNA onderzoek af te dwingen. Langdurige procedure die je liever wilt voorkomen.

Ten slotte is er de kwestie van de naam. Heel simpel. Moeder bepaald. Jullie zijn niet gehuwd dus jij mag bepalen welke naam het kind krijgt. En dat wordt dus bij de aangifte vastgelegd. Ben je bang dat de vader toch zijn naam doorgeeft? Dat kan niet. Hij moet hiervoor jouw toestemming hebben en dit ook kunnen bewijzen.

Wanneer jullie eenmaal hebben gekozen voor 1 achternaam (die van jou of die van hem) dan geldt dat automatisch ook voor eventuele volgende kinderen (van dezelfde vader)