Hoe worden 'vrouwenquota' bepaald?

In het nieuws dat Frankrijk binnen X jaar 40% vrouwen aan de top wil hebben in bedrijven groter dan 500 werknemers. Hoe komt met op 40% uit? Is dat aan de hand van de verhouding full-time / parttime mannen en vrouwen? Het aantal 'carriere' mannen en vrouwen tussen de arbeidskrachten? Bestaan hier overzichten van, hoe je tot dergelijke getallen komt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (3)

40% vrouwen aan de top betekent dat ze willen dat van alle topmensen bij bedrijven groter dan 500 medewerkers 40% vrouw is.

In Nederland worden bedrijfsgegevens doorgerekend door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Alle bedrijven en instellingen in Nederland zijn verplicht om gegevens over omzet, personeelsbestand, samenstelling van de directie e.d. te rapporteren. Deze informatie wordt gebruikt om dit soort berekeningen te kunnen maken. Ook in Frankrijk is er een soort CBS, namelijk het Institut National de la Statistique et des Études Économiques (INSÉÉ).

Toegevoegd na 22 minuten:
Op basis van de reactie nog een toevoeging. Een quotum wordt vaak bepaald aan de hand van de werkelijkheid. Het percentage vrouwen aan de top is nu bijvoorbeeld 10% en dat wordt algemeen geaccepteerd als 'te laag'. Er vindt discussie plaats over wat eigenlijk wenselijk (en haalbaar) zal zijn en op basis van die discussie wordt een quotum bepaald.

In je voorbeeld is het waarschijnlijk op initiatief van de Franse overheid? Overheden stellen vaak quota die niet haalbaar zijn met als doel om de discussie aan te zwengelen. Er is niet af te dwingen (met wetten en straffen) dat er 40% vrouwen aan de top van het Franse bedrijfsleven komen, maar de overheid geeft door het noemen van dit quotum een signaal af dat zij het belangrijk vinden dat er meer vrouwen aan de top komen. Voor dat doel was een quotum van 35% of 50% ook verdedigbaar geweest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het aantal is slechts een politiek statement. Er ligt geen enkele objectief controleerbare en zinvolle argumentatie achter.

Een min of meer objectief bepaald percentage zou afgeleid moeten zijn van de man vrouw verhouding aan de management opleidingen ca 25 jaar geleden en een onderzoek hoeveel van de betreffende studenten nog steeds op de arbeidsmarkt fulltime actief zijn gebleven. Daarnaast moet dit percentage dan uitsluitend moeten gelden voor de verhouding in aanname bij sollicitaties/vervanging zittende managers.
Niet bij het totaal aantal aanwezige.

De schattingen die de huidige politiek (in nederland tenminste) hanteert bij dit soort positieve discriminatie beginselen is dat ze stellen dat een bedrijf allochtoon/autochtoon verhouding in personeelsbestand een afspiegeling dient te zijn van de (locale) samenleving...daarmee al voorbij gaand dat je dan nog altijd zou moeten uitgaan van de verhouding in gekwalificeerde autochtoon/allochtoon verhoudingen.
Bij man/vrouw verhouding moet je dus ook uit gaan van de verhouding in gekwalificeerde mannen en vrouwen en dat probeer ik dus te halen uit de afstudeer verhoudingen uit de tijd dat degenen die de top zouden moeten bevolken studeerden.

Verandert met de jaren die verhouding, dan kan je niet met terugwerkende kracht ineens bepalen dat het bedrijf dat altijd keurig volgens die verhoudingen personeel aangesteld heeft nu ineens tekort schiet omdat hun personeelsbestand afwijkt van de huidige verhoudingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de overheid zich iets ten doel wil stellen moet je ook een doel stellen. Je pakt een pijltje en werpt dit op het scorebord. In dit geval kwam het pijltje in het getal 40 te terecht. Over een jaar is iedereen (dus jij ook) zo'n aankondiging vergeten, dus het getal doet er eigenlijk niet toe. En de regering heeft weer even gescoord.

Lijkt een beetje op wat kabinet Rutte doet door de snelheid op snelwegen te verhogen van 120 naar 130 km/h. Je reinste onzin natuurlijk als half Nederland in de file staat. En als het een keertje rustig is rijden de meeste al 130 km/h. En tijdens een kamerdebat hierover stelt iemand van de SP dat ze het er mee oneens zijn en dat het 135 km/h moet worden. Ha, ha. Dit was alleen maar om te scoren want ze hebben stemmetjes verloren.

Niet meer van die ingewikkelde vragen stellen anders doe je precies als je regering!