Waarom heeft de stad Antwerpen zo veel verschillende postcodes?

Als ik zoek op depost.be, zie ik onder andere 2000, 2018 en nog veel meer. Maar waarom?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
22.1K

Het beste antwoord

Dat is om het voor de post gemakkelijker te maken om de post te verdelen over de verschillende stadsgedeelten.

Het district Antwerpen telt (samen met Berendrecht-Zandvliet-Lillo) de volgende postnummers:

-2000 Antwerpen 1, dit is de oude kernstad, gelegen tussen de Scheldekaaien en de Leien, met de wijken 1 (Schipperskwartier), 2 (Stadswaag, Paardenmarkt ...), 3 (Theaterkwartier ...), en 4 (Sint-Andrieskwartier), het Eilandje en het Zuid.

-2020 Antwerpen 2, gelegen ten zuiden van de Singel en de Ring, met oa. het Kiel, de Tentoonstellingswijk en het Nachtegalenpark.

-2030 Antwerpen 3, het Havengebied: de voormalige gemeenten Oosterweel, Oorderen en Wilmarsdonk, plus enkele in 1927 aangehechte gebieden van Ekeren (oa. Rozemaai, Schoonbroek ...) en Merksem (zuidelijk deel Luchtbal).

-2040 Antwerpen 4, in 1958 aangehecht, is sinds 1983 het district Berendrecht-Zandvliet-Lillo.

-2050 Antwerpen 5, Linkeroever, in 1923 aangehecht van Zwijndrecht en Burcht.

-2060 Antwerpen 6, gelegen ten oosten van de Leien en ten noorden van de Gemeentestraat en de Carnotstraat (N12), met bekende wijken als Sint-Amandus, Dambrugge (destijds ook als Sint-Job bekend), Dam, Seefhoek, Stuivenberg, Faboert ...

-2018 Antwerpen 7, gelegen ten oosten van de Leien en ten zuiden van de Gemeentestraat en de Carnotstraat (N12), met oa. de wijken Klein-Antwerpen, Statiekwartier, De Ley (Sint-Laureys), Brederode, Haringrode, Zurenborg ...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voila dat ik wat ik ook zeg

Andere antwoorden (3)

Ik denk om dat het zo'n grote stad is (483.000 inwoners) en dat de postcode gebieden net als in NL, in de wijken zijn ingedeeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De stad antwerpen heeft 1 postcode.
Maar Antwerpen is ook een provincie, met meerdere steden, deze hebben verschillende postcodes.

Toegevoegd na 5 minuten:
En antwerpen zelf, de stad, heeft verschillende postcodes omdat deze uit verschillende wijken bestaat.
Oorspronkelijk bestond Antwerpen uit de oude stadskern (2000) Met de tijd werden andere gebieden aan antwerpen gehecht. Elke deel heeft dus een andere postcode. Als ik mij niet vergis zijn er 7 delen. (maar enkel 6 postcodes)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe kom je daar nou bij? http://nl.wikipedia.org/wiki/Antwerpen_%28stad%29 Kijk eens rechts, bij "overige informatie". Durf te wedden dat je stad, dorp ook meer dan 1 postcode heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neen toch niet ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom werden die gebieden aan Antwerpen gehecht?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk om de stad groter te maken en meer inwoners te kunnen tellen. Maar dit ben ik niet zeker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van deze Antwerpenaar krijg je een dikke plus Arneke! Want je antwoord is juist :)
Grote steden hebben meerdere postnummers voor hun deelgemeenten.
De stad Antwerpen bestaat uit de districten:

Antwerpen
Berchem
Berendrecht-Zandvliet-Lillo
Borgerhout
Deurne
Ekeren
Hoboken
Merksem
Wilrijk

Postcodes in België zijn samengesteld op basis van:

sorteersector (eerste twee cijfers)
postkantoren (derde cijfer)
uitgiftekantoren (vierde cijfer)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat ze dit niet bedoelt. Ik denk dat ze bedoelt dat de stad antwerpen zelf, meerdere postcodes heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je mijn antwoord nogmaals goed leest heb ik het duidelijk uitgelegd waarom Antwerpen meerdere postcodes heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je de vraag goed leest, zal je zien dat jouw antwoord niet correct is. Ze heeft niet niet over de districten rond antwerpen, maar over antwerpen zelf. Hoe verklaar je anders postcode 2018?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voordat je commentaar levert op mijn antwoord, kijk eerst eens naar jouw antwoord waar minnen op word gegeven!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tjah, daar kan ik niet aan doen. Ik weet dat het juist is want ik woon zelf dichtbij antwerpen. Dan denk ik trouwens ook van, het merendeel hierop zijn Nederlandsers. Hoe kunnen die uberhaupt iets over antwerpen weten? Ik ga toch ook niets gaan verkondigen over Amsterdam ofzo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarvoor haal ik mijn info via internet, dit zuig ik niet uit mijn duim. Misschien heb jij er nooit bij stilgestaan dat Antwerpen uit districten bestaat, deze liggen in Antwerpen en niet rondom Antwerpen, vandaar de verschillende postcodes. Ik ben geboren in Amsterdam en als ik een rondvaarttour doe, leer ik ook nog steeds over mijn eigen stad. Hoor ik ook dingen die ik niet wist.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, maar zei heeft het over de verschillende postcodes in het district antwerpen, niet in merksem,...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier even hetgeen wat mijn stuk bevestigd: http://nl.wikipedia.org/wiki/Antwerpen_%28district%29
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het met de districten te maken heeft, kan dat inderdaad de verklaring zijn. Maar als het bvb om Berchem gaat, waarom dan niet op de enveloppe gewoon Berchem schrijven? De stad Gent heeft toch ook maar één postcode...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Kathlyn: De vraag gaat niet over de aanpalende districten. De vraag gaat over de verschillende postcodes in het district Antwerpen zélf. Dat zie ik aan de toegevoegde postcodes 2000, 2018.
Dus, alhoewel je 2 +jes hebt gekregen heb je geen gelijk, Kathlyn.
Soms helpt het toch echt wel als je in de buurt woont, om ergens een antwoord op te geven :)