Mag de woningstichting ons verplichten 3 bomen te kappen?

Er staan 3 grote bomen in onze tuin. De woningstichting zegt hun beleid te hebben gewijzigd (geen bericht van gehad overigens) en wij moeten die bomen kappen als we gaan verhuizen.
De 2 kleinste zijn zo'n beetje gelukt maar er staat er ook 1 van ik schat ruim 8 meter hoog.
Vroeger mocht je die bomen niet eens aanraken en nu moeten ze dus verdwijnen omdat ze het riool etc. aan kunnen tasten.
Er staan op enkele meters van onze tuin ook bomen van de gemeente maar dat even terzijde.
Staat de woningstichting in hun recht of kunnen we ze er op wijzen dat die bomen er al tijden stonden voordat wij er kwamen wonen en dat zij dus zelf verantwoordelijk zijn als ze ze weg willen hebben?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
2.5K

Antwoorden (4)

Je bent als huurder natuurlijk verantwoordelijk voor het onderhoud van je tuin, dit houdt ook het snoeiwerk in. Je had erop moeten achten dat de bomen niet te groot zouden worden. Maar heeft de woningstichting wel een kapvergunning?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ben geen jurist maar als je kunt aantonen dat JIJ ze niet hebt gepland lijkt het mij dat ze nu bij het huis horen dus onder verantwoording van de verhuurder vallen.
en ook die mag niet kappen zonder kapvergunning
13 jaar geleden
Als de bomen er stonden toen jullie in het huis kwamen wonen, zijn ze van van de woningbouwvereniging.
Of je ze moet kappen hangt misschien ook af van de nieuwe huurder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in het algemeen hoeft de huurder niet zorg te dragen voor groot onderhoud aan de tuin tenzij dit anders in het huurcontract staat. is er beschreven welk onderhoud u moet plegen aan de tuin en waar deze uit bestaat? (snoeien van bomen en struiken bijvoorbeeld?)

als u kan aantonen dat de boom er al stond voor u de woning betrok en deze niet mocht kappen staat u wat sterker. de boom mocht immers niet gekapt worden, waardoor de boom kon doorgroeien. ook als u netjes heeft voldaan aan het onderhoud van de tuin (snoeien van de boom) kan de boom evengoed door groeien want snoeien belemmerd de groei niet niet.

u heeft zich dus netjes aan de regels gehouden waardoor de boom enorm kon groeien. het was zelfs niet mogelijk de boom eerder te verwijderen.
zowel de boom als de grond is eigendom van de verhuurder, u had hier zelf geen vergunning voor aan kunnen vragen.
nu de regels zijn veranderd blijkt u ineens verantwoordelijk te zijn voor de boom. het kappen van een boom van 8 meter is een taak voor een vakman (gevaar voor omgeving bij omvallen, gevaar voor uzelf bij het kappen op dergelijke hoogte etc)
er zullen dus kosten aan verbonden zijn (hoogwerker arbeid, voorrijkosten)
de woningbouw kan een beleid veranderen, maar dat wil niet zeggen dat de eisen billijk zijn.

ga een gesprek aan met de woningbouw en kijk of u een oplossing kunt vinden. komt u hier niet uit ga dan na of de huurcommissie iets voor u kan betekenen.

succes!!!