moet je grieffierechten betalen als je niet op de zitting verschijnt??

Toegevoegd na 1 minuut:
Griffierechten
Als u een procedure begint bij de sector civiel van een rechtbank moet u (als eiser of verzoeker) daarvoor griffierecht betalen. Ook als u gedaagde of verweerder bent moet u griffierecht betalen als u in het geding verschijnt. uit dit stuk begrijp ik dat het niet zo is

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Ja.

Griffierecht heeft niets te maken met aanwezigheid maar de behandeling van het geschil.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als u in het geding verschijnt. hoe verklaart u dit zinnetje dan..staat er niet voor niets daar..neem ik aan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@hondafan Nee, het staat er niets voor niets. Het geeft aan dat je de griffierechten betaald moet hebben om je te kunnen verweren. Als je je niet verweerd dan volgt meestal een verstekvonnis. Dan worden 'jouw' griffierechten alsnog in rekening gebracht bij de eisende partij, die ze vervolgens weer op jou kan verhalen. +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In geding verschijnt men al zodra men een zaak aanspant of men zich verweert.
Ik lees:
"Als u een procedure begint bij de sector civiel van een rechtbank moet u (als eiser of verzoeker) daarvoor griffierecht betalen."
Dus als eiser of verzoeker moet je altijd betalen, punt.

En ik lees:
"Ook als u gedaagde of verweerder bent moet u griffierecht betalen als u in het geding verschijnt. "
Dus als je gedaagd bent, maar niet verschijnt, hoef je niet te betalen.

Lijkt vrij duidelijk toch?