Mag iemand die blind is ook fietsen?

Toegevoegd na 46 minuten:
Op een gewone fiets, wettelijk gezien.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.5K

Het beste antwoord

Probeer zelf eens met je ogen dicht te fietsen, zal dit lukken, nee! Gevaarlijk voor jezelf en voor medeweggebruikers. Als je een gevaar bent voor anderen mag je dus niet op deze manier deelnemen aan het verkeer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

ja maar meestal zijn het geen koplopers.
vaak zitten ze op een tandem (achterop dus)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oh ik zie het woordje wettelijk of gewone fiets anders niet staan (en ben niet kippig of blind) :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn ook tandems waarbij de achterste persoon stuurt, zodat in dit geval de blinde voorop kan
Mag wel zolang hij maar achterop de tandem zit .

Toegevoegd na 19 uur:
Als hij blind is dan zal hij het overige verkeer in gevaar brengen .
En dat is verboden bij de wet .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist, volgens art. 5, het kapstokartikel.
Jawel...... maar dan wel op de hometrainer.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jawel, mits hij geen gevaar vormt voor zichzelf of andere weggebruikers.
Vincent Bijlo vertelde trouwens dat hij in zijn jeugd op het terrein van het blindeninstituut wel fietste.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat terrein is besloten en daarvoor gelden de de wettelijke maatregelen voor een openbare weg niet.
Als je daarmee op de openbare weg wil fietsen niet, lijkt me. Op een gewone fiets dus, niet op een tandem. Je ziet geen steek en kan dus niet goed deelnemen aan het verkeer. Deelnemen aan het verkeer houdt ook in dat je anticipeert op wat er om je heen gebeurt en dat kan je niet als je niets ziet. Ook niet met een beter gehoor (visueel uitgedaagden schijnen een beter gehoor te hebben dan zienden). Dus ff kort: nee.