Wat gebeurt er met een moordwapen als het eigenlijk geen moordwapen is maar iets waardevols dat geen eigendom is van de moordenaar?

Naar aanleiding van deze vraag: http://www.goeievraag.nl/vraag/overig/veroordeelde-moordenaar-principe-juridisch-eigenaar.91652

Uit bovenstaande vraag haalde ik deze antwoorden:

- Bij een moord wordt het moordwapen in beslag genomen als bewijsstuk.
- Na een aantal jaar wordt het vernietigd.

Stel nu dat ik mijn vriend vermoord door op zijn schedel te slaan met bijvoorbeeld een antiek, waardevol, zeer duur massief beeldje van mijn huisgenoot. Krijgt die dat dan ooit nog terug? Of wordt het vernietigd?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1K

Het beste antwoord

Een moordwapen wordt in elk geval in beslag genomen.

In beslag name kan gebeuren om verschillende redenen:
allereerst natuurlijk omdat het wapen dient als bewijs. echter als het onderzoek is afgerond en de zaak helder is, dan is verder onderzoek natuurlijk niet meer nodig.

verder kan het in beslag genomen object verbeurd verklaart worden of ontrokken worden aan het verkeer.

de hulpofficier van justitie neemt in eerste aanleg een beslissing. daarna kan de officier van justitie er zijn licht op laten schijnen en als het object dan nog in beslag genomen blijft, dan zal de rechter er een beslissing over nemen.

De eigenaar kan een verzoek indienen voor teruggave van het stuk.

het is uiteindelijk aan de rechter om te beslissen of het stuk terug gaat naar de rechtmatige eigenaar of niet.
AlphaLimaSierra