Als men een HALT-straf toegewezen krijgt voor winkeldiefstal, moet de waarde van gestolen goederen vergoed worden?

Hallo,

Als ik wat uit een winkel zou hebben gestolen van aardig wat waarde (rond de 150 euro) en ik krijg een HALT-straf toegewezen, moet ik dan de waarde van de (reeds teruggegeven) gestolen spullen óók terugbetalen in de vorm van een geldboete bij HALT ondanks dat ik al een boete van de winkel (SODA) voor oponthoud en overlast opgelegd heb gekregen, en ook nog eens daarnaast een taakstraf bij HALT? Dit is mij namelijk niet duidelijk uit de website en verscheidene artikelen die ik heb gelezen.

Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De 181 euro die via SODA loopt is geen boete, maar een schadevergoeding omdat de winkelier kostbare tijd verliest waarin hij zijn normale werkzaamheden niet kan doen door een winkeldiefstal.
Cryofiel
10 jaar geleden
Dus, iHave, als ik je goed begrijp:
1. Het gestolen goed teruggeven (da's vanzelfsprekend).
2. De winkelier schadeloos stellen: € 181 omdat je hem van zijn werk hebt gehouden.
3. De HALT-straf ondergaan. Dus 1 en 2 zijn de compensatie voor de winkelier (behalve dan de ergernis, die wordt niet vergoed), en 3 is de straf voor de dader. Klopt dat?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens mij werkt dat zo. Maar eventuele overige schade (denk aan toegebrachte beschadegingen, of onverkoopbaar gemaakt product) moet je ook betalen.
Cryofiel
10 jaar geleden
Dat lijkt me inderdaad niet meer dan logisch.

Antwoorden (2)

Rond de 150 euro? Een Halt straf is in het geval van diefstal enkel mogelijk indien het goed niet meer dan 150 euro kostte.

Daarnaast moet de schade van het goed en de diefstal inderdaad vergoed worden. Dat wordt normaal al meegenomen in de 181 euro die via het SODA traject loopt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De SO-DA regeling en bijbehorende boete is alleen voor de overlast en extra werk dat je de winkel hebt veroorzaakt (de €181,- die je is opgelegd). Als je ook schade in de winkel of aan goederen hebt veroorzaakt dan moet je die apart betalen. Dat is dan onderdeel van de HALT straf.

Voor winkeldiefstal is het maximumbedrag qua schade €150,-. Heb je meer gestolen of beschadigd dan krijg je geen HALT-straf maar ga je altijd naar de kinderrechter. Ook als de winkel de spullen die je hebt gestolen weer terug heeft kan het zijn dat je toch daarvoor moet betalen; bijvoorbeeld omdat je de verpakking hebt beschadigd of het artikel zelf waardoor de winkel het niet meer voor de nieuwprijs kan verkopen.