Aan welke kant van de weg moet je lopen als voetganger volgens de wet?

Ik ben aan het trainen voor de Nijmeegse 4daagse. Mij is altijd geleerd, al van kinds af aan, om als er geen trottoir beschikbaar is, aan de linkerkant van de weg te lopen, zodat je het verkeer ziet aankomen en je er niet door verrast wordt van achter. Dit is voor mij ook het meest logisch omdat ik zeer ernstig slechthorend ben, en dus het verkeer niet hoor aankomen.

Maar nu vroeg ik mij af wat de wet hier over zegt? Verplicht de wet voetgangers gewoon rechts te lopen, net als dat het overige verkeer rechts moet houden? Ben je strafbaar als je aan de linkerkant loopt?
Op internet vond ik allemaal tegengestelde berichten via google, dus hopelijk heeft iemand van jullie een betrouwbare site, of zelf kennis van de wet. Ik woon overigens in Nederland (mocht de wet hierin verschillen tussen Nederland & België).

Alvast bedankt :-)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ook!
Vooral buiten de bebouwde kom. Dus ook al is het niet meer verplicht om aan de linkerkant te lopen; voor mijn eigen veiligheid doe ik het nog steeds. Succes met trainen!

Het beste antwoord

Ben je verplicht om buiten de bebouwde kom links van de weg te lopen als een voet- of fietspad ontbreekt?
Nee, een voetganger mag zelf weten aan welke zijde van de weg hij loopt als het voetpad of fietspad ontbreekt. Vroeger was het wel verplicht om links te lopen, maar sinds 1991 is deze verplichting geschrapt.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Grappig, ik had juist gedacht dat het vroeger dan verplicht was rechts te lopen ;-) Weer wat geleerd vandaag, dankjewel :D
Amadea
12 jaar geleden
Zelf geef ik er wel de voorkeur aan om links van de weg te lopen. Het geeft mij een veiliger gevoel, dat niet iemand mij ineens van achteren zou kunnen aanrijden. Omdat ik zie wat er aan komt, en dus als het nodig blijkt opzij kan springen...

Andere antwoorden (1)

Het is niet wettelijk vastgelegd aan welke kant van de weg je moet lopen. Je wordt geacht dit als voetganger zelf te beoordelen, n.a.v. de situatie ter plaatse.
bamibal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt! :-)