Mag een politieke partij, volgens de wet, een campagne starten waarin ze kritiek uiten op een andere politieke partij?

Als ik een voorbeeld mag geven: een aantal jaren geleden had de Partij voor de Dieren een campagne en een website opgezet, met argumenten waarom zij tegen het CDA waren, en redenen waarom je vooral níet op het CDA zou moeten stemmen.
Mag dat eigenlijk wel volgens de wet?? Of gaat dat eigenlijk te ver..?...

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waarom zou dat te ver gaan? Zolang ze geen leugens verkondigen.
ItisILeClerc
9 jaar geleden
als je geen kritiek op anderen mag hebben, hoef je geen partij op te richten
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Juist.

Antwoorden (2)

Dat mag zeer zeker.

Partijen hebben onderling verschillende ideeën over de manier waarop er bestuurd dient te worden. Juist in de campagne is het zaak om als partij duidelijk te maken waarom juist jouw partij de beste lijn voorstaat en de anderen het fout hebben. Daarbij past dus bij uitstek het bekritiseren van andere partijen.

Toegevoegd na 1 dag:
In de praktijk benutten partijen de zeer beperkte media-tijd niet voor zulke kritiek. Stemmentrektechnisch gezien is het namelijk beter om de aandacht juist op jezelf te vestigen. In debatten is er wat meer spreektijd en inhoud en dan gebeurt het vaak wel.
Poet
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+1, klopt helemaal.
Terechte, goed doordachte en zorgvuldig beargumenteerde voordelen van “de eigen partij” betekent niet dat men moet afzien van terechte, goed doordachte en zorgvuldig beargumenteerde kritiek op “de andere partij”. Echter, aan het laatste ontbreekt het meestal bij kritiek op anderen. Het is een lastig evenwicht.
De meeste partijen onthouden zich van kritiek op de andere partijen, aangezien men deze partijen gelegenheid geeft deze kritiek te weerleggen. Wie het beste kan argumenteren wint vaak, hetzij met juiste, hetzij met onjuiste argumenten.
Stemmen winnen tijdens de verkiezingscampagne via kritiek op concurrerende partijen leidt ook vaak tot onzuivere discussies. Tevens blijkt steeds weer tijdens verkiezingen dat het gros van de Nederlanders deze manier van campagne voeren, in tegenstelling tot wat bv in de VS de mores zijn, niet bijzonder elegant vindt.
Het is verstandiger om aan te geven waarom men partij-A moet kiezen i.p.v. te vertellen waarom men partij-X niet moet kiezen, als er toch nog gekozen kan worden uit nog minstens twaalf andere partijen.
Stemmen proberen te winnen via kritiek op de andere partij(en) is niet verboden maar wel zeer onhandig en zeer onverstandig.