wij gaan na 16 jaar relatie en 1 kind uit elkaar. niet getrouwd, waar heb ik recht op?

na 16 jaar relatie hebben wik besloten uit elkaar te gaan. wij hebben een zoon van 9. we hebben 13 jaar samen gewoond en een koopwoning op zijn naam (auto ook) . Ik ben altijd huismoeder geweest maar werk sinds een paar maanden part time in een winkel.

wat zijn voor mij de gevolgen en waar heb ik recht op? ik heb niks meegenomen en woon nu tijdelijk bij mijn moeder, sta daar nog wel ingeschreven.

we willen samen de opvoeding voor onze zoon voortzetten dmv 3/4 dagen wissel.

na de zoveelste ruzie gaf ik aan niet meer samen verder te willen gaan, vervolgens wees hij mij de deur.

wie kan mij adviseren?

Toegevoegd na 1 minuut:
wij hebben ook geen samenlevingscontract?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
2.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nooit van gehoord dit, heb je daar een linkje van?

Antwoorden (4)

Als alleenstaande met kind heeft u belastingtechnische voordelen zoals de alleenstaande ouderkorting. Daarnaast is afhankelijk van uw inkomen en situatie er mogelijk recht op zorgtoeslag, huurtoeslag, kindgebonden budget en kinderopvangtoeslag.
Er zou nog veel meer informatie gegeven kunnen worden, maar hier laat ik het even bij door gebrek aan aanvullende gegevens.

Toegevoegd na 4 minuten:
Bij co-ouderschap is er voor beide partners recht op de alleenstaande ouderkorting en de inkomensafhankelijke combinatiekorting. De Kinderbijslag is voor degene bij wie het kind staat ingeschreven. Aan de kinderbijslag gekoppeld het kindgebonden budget.
De Partner die geen kinderbijslag krijgt heeft mogelijk recht op levensonderhoud kinderen tot 21 jaar.

Toegevoegd na 21 minuten:
In de reactie bij mijn antwoord wordt gevraagd naar kinderalimentatie. Deze in de volksmond gebezigde term heet eigenlijk: levensonderhoud kinderen tot 21 jaar (was 30 jaar) Hierop wees ik al in de toevoeging.

Kinderalimentatie kan verkregen worden via een afspraak tussen de partners. Degene die betaalt heeft de belastingaftrek. Voor dit soort zaken is het goed om een advocaat te raadplegen.

Er is een eigen woning. Als deze woning in gezamenlijk eigendom is, is er nog een heel belastingtechnisch verhaal te houden. In principe is slechts 50% van de hypotheekrenteafspraak aftrekbaar voor elk van de partners. Dit gedurende twee jaren (echtscheidingsregeling)
fisbel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en de kinderalimentatie...
Jammer dat je nooit een samenlevingscontract hebt laten opmaken. Ben bang dat als je samen niet iets rechtvaatdigs kunt afspreken dat je van uit de relatie weinig kunt halen. Behalve waar je van kunt aan tonen dat je het hebt betaald of dat je het hebt meegenomen naar de relatie. Verder heb je wel recht op kinder alimentatie. Je zult dus snel een ban moeten zoeken en de fiscale voordelen halen zoals fisel al aangeeft.
ronron1212
12 jaar geleden
ronron1212
12 jaar geleden
fisel = fisbel
Pfff.....Wat erg mevrouw, en zeker voor uw kinderen.
Het eerste wat ik zou doen is een aanvraag bij de woningbouwstichting voor een huurhuis.
Dit i.v.m. Dat uw moeder niet gekort wordt als ze die nieuwe wet er door gooien.
Dan zou ik een beroep doen op de bijstandswet, en op de regeling onvolledig gezin.
Deze zullen dan een vordering doen op uw man (alimentatie vordering).
Zij mogen hem korten tot het minimum inkomen, en ook het eigen vermogen wat in zijn koophuis zit zullen ze daarbij in aanmerking nemen.
Kinderbijslag hebben de voorgangers het al over gehad.

Ja......dan kun je nog een advocaat in de arm nemen voor scheiding van de boedel, maar ik zou zeggen kijk even in de kringloopwinkel voor de eerste noodzakelijke dingen.

Ik hoop dat u hier iets aan hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom beroep doen op bijstand. Mevrouw kan werken, zie geen reden voor bijstand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nelly; Omdat ze schrijft dat ze parttime werkt en dus geen volledig inkomen heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan is meer werken de stap die ze moet maken, niet de bijstand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In eerste aanleg is dat juist wat je zegt, zij het niet dat je ook maar meer werk per direct kunt vinden, anders had ze het wel gedaan.
Trouwens de bijstand verplicht de mensen ook om in hun eigen inkomen te voorzien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarom heeft eerst bijstand aanvragen geen zin. Parttime werk in bv de thuiszorg of schoonmaak is er altijd. Er worden zelfs bonussen gegeven aan mensen in de schoonmaak als ze nieuwe collega's aanbrengen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Des te beter voor haar, dat zullen ze bij een bijstand dan ook weten.
Overigens wel raar dat dan die banen nog open staan met zoveel werkelozen.
fisbel
12 jaar geleden
Leuk praktisch antwoord. +
Of TS eventueel in aanmerking zou komen voor een bijstandsuitkering hangt ook af van het inkomen moeder. Sinds 1 januari 2013 is er het zogenaamde 'huishoudinkomen' van € 1320 netto per maand. Als moeder meer inkomen heeft (en andere evtl. huisgenoten daarbij opgeteld) is er sowieso geen WWB mogelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fisbel;Daarom adviseerde ik haar ook om direct een huurhuis aan te vragen om haar moeder niet te benadelen.
Als jij op enigerwijze kunt aan tonen dat je over die gehele tijd een relatie met hem hebt gehad kan ik je enkel raden een goede advocaat in de armen te nemen.

Een goede advocaat kan de helft van de goederen die jullie samen hebben verworven uit de boedel halen.