Hoe werkt justitie voor een onscheidbare Siamese tweeling?

Stel, de ene pleegt een moord tegen de zin van de andere in. Moet de onschuldige helft dan ook mee de bajes in?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.8K

Antwoorden (4)

Justitie kan de veroordeelde niet opsluiten, want dat zou wederrechtelijke vrijheidsberoving van de andere helft van de tweeling inhouden. Formeel zou de dader worden veroordeeld, maar de straf zou niet ten uitvoer worden gebracht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een rechter houdt, als hij een professionele en verstandige rechter is, altijd rekening met de persoonlijke omstandigheden van de verdachte.

In dit geval is een gevangenisstraf onrechtvaardig voor de onschuldige helft van de tweeling.

Hij zal dus overwegen de schuldige een grote boete te laten betalen in plaats van een gevangenisstraf op te leggen. De aanklager zal overigens eerder in de rechtzaak bij het eisen van de straf ook een straf hebben geëist waarbij rekening wordt gehouden met de persoonlijke omstandigheden van de verdachte.
Antoni
11 jaar geleden
Ik denk dat het niet zo makkelijk ligt. Ten eerste wist de ander van wat de een zou gaan doen. Dan niet aan de bel trekken of de vermoorde waarschuwen is al fout dus de ander is al minstens medeplichtig. Je komt lichamelijk echt nergens hoor als de ander niet wil wat de een gaat doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het kan natuurlijke een impuls zijn, doodslag dus
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja Kaito maar je kunt wel veel makkelijker de ander uit balans brengen en dan heeft de ander nog steeds een wapen nodig of iets dergelijks.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Soms zit de ene Siamees vast aan de romp van de ander. Als de ene dus de loopbewegingen coördineert dan is het toch einde oefening voor de ander. Die moord komt er dan wel. Want theoretisch gesproken kan degene die de benen bestuurd iemand een doodtrap verkopen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je vergeet nu weer dat de ander wel een mond heeft! Verder zijn de siamese tweelingen die niet goed verdeeld zijn over het hele lichaam niet goed in bewegen (ze zijn topzwaar). Die Russische (?) meisjes kunnen wel bewegen maar de één zit op een soort barkruk op wieltjes en de ander loopt ook niet echt lekker: doodschoppen verkopen zijn onmogelijk dan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In Nederland zijn we gelukkig nog steeds niet verplicht om onze medeburger te verraden. Betekend dus kortweg dat ondanks dat hij van de plannen wist geen actie hoeft te ondernemen om ze te voorkomen en kan dus ook niet om die reden gestraft worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus als jij weet dat er morgen een terroristische actie wordt gedaan in een voetbalstadion hoef jij niets te zeggen en kun je daar achteraf niet voor gestraft worden? Waar staat dat?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Om bij die siamese tweeling te blijven? Kan de helft die geen delict heeft gepleegd zich toch beroerpen op het verschoningsrecht en zijn/haar mond houden?
Denk trouwens dat geen enkele P.I. berekend is op een siamese tweeling.
Ja.

Ook al heeft hij de moord niet gepleegd, hij heeft ook geen beschikking over het lichaam dat de moord gepleegd heeft.

Betekend kortweg dat de dader de straf krijgt maar het andere hoofd mee moet omdat deze anders niet kan overleven zonder lichaam.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Denk dat er binnen het penitentiair systeem geen P.I. te vinden is die een Siamese tweeling zou kunnen huisvesten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Denk dat er zelfs geen Siamese tweeling vrij rondloopt en de kans heeft om een moord te plegen.