Mag je zomaar cadeau bonnen verloten?

Stel je maakt een Like & Share actie op Facebook. Mag je dan zomaar bijv. een bol.com bon van 10 euro verloten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K
Ritsuka
11 jaar geleden
- Elke "deel & win" actie op Facebook is in strijd met de regelgeving van Facebook, het is niet toegestaan om Facebook functionaliteit te gebruiken bij wedstrijden, en ook niet bij het aankondigen van de winnaar.
- Elke "deel & win" wedstrijd is oneerlijk: enkel mensen die iets delen met privacy instelling "openbaar" komen in aanmerking, want zij die dit delen met privacy "enkel vrienden" zijn onzichtbaar voor de beheerder van een pagina en maken dus sowieso geen kans om te winnen.
- Nochtans zijn er veel "deel & win" wedstrijden die wel degelijk een prijs uitreiken, en hoewel ze spam veroorzaken d.m.v. de mensen die het massaal delen, in een tijdperk waarbij we net proberen spam te reduceren, richten wij onze pijlen eerder op de échte hoax wedstrijden.
- Een wedstrijd die dure prijzen belooft, zoals de iPhone 5, de nieuwste MacBook Pro, of zelfs nieuwe modellen die helemaal nog niet op de markt zijn, en vaak beweert er 5000 exemplaren zomaar van te kunnen weggeven, en dit zonder aan te geven van welk bedrijf deze actie uitgaat, is altijd een hoax. Vaak staan dit soort wedstrijden ook vol met spelfouten (Iphone, Macbrook), en uiteindelijk ontvangt niemand een prijs.
- Waarom dan zo'n fake wedstrijd? Om zoveel mogelijk "vind ik leuks" op een pagina te verzamelen, en deze dan voor honderden euro's of meer proberen te verkopen aan spammers.
- Bij sommige andere wedstrijden schuilt er een ander addertje onder het gras: de prijs is niet van de waarde angegeven, of je dient al je persoonlijke gegevens (adres, e-mail, telefoonnummer) op te geven om in aanmerking te komen, waarna je dan door allerhande spam bestookt wordt, opgebeld wordt voor enquêtes enz... Zulke wedstrijden labelen we dan als "SPAM", omdat mensen nu eenmaal het recht hebben om te weten dat er een addertje onder het gras zit.\ https://sites.google.com/site/dehoaxwijzer/zwarte-lijst-van-facebook-wedstrijden
http://www.facebook.com/dehoaxwijzer

Antwoorden (1)

Nee,
als je de algemene voorwaarden van FB goed doorneemt, dan lees je dat dit niet is en wordt toegestaan.

Al moet ik toegeven dat het hier en daar wel eens gebeurt.
Ik doe het namelijk ook, maar dat is in verenigingsverband en is louter een verenigings aangelegenheid.
Alleen dus voor leden en deelnemers van lopende competities.
En heb nog nooit een onvertogen woord gehoord van facebook

Toegevoegd na 43 seconden:
Even ter aanvulling, ik doe dus geen likken en delen ;-)