Hoe zit het in de wet met downloaden?

volgens mij mag je niet publiceren, maar wel illegaal iets downloaden.

Toegevoegd na 2 dagen:
hoe zit het dan met youtube converter? je download muziek van youtube, is dat illegaal?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Als iets niet is verboden is het automatisch ook niet illegaal.
Uploaden (= kopiëren) mag dus niet. Dat staat gelijk met het kopiëren van een DVD'tje thuis en deze kopie verkopen of weggeven. En dat is verboden.
Je mag natuurlijk wel een DVD aan iemand geven, zolang dat maar een origineel exemplaar is.

Het grappige is, dat je wél een kopie voor jezelf mag maken. En het is interessant om te gaan bedenken hoe een aanklager zal gaan redeneren wanneer je een originele DVD aan iemand doorverkoopt, maar een eerder legaal gemaakte kopie zelf houdt.

Een feit is dat tot op heden het downloaden van illegaal materiaal niet wordt vervolgd. Maar als het downloaden van illegaal materiaal bewezen kan worden, ga je wel degelijk voor de bijl. Hoe een advocaat dat gaat noemen weet ik niet, maar waarschijnlijk ben je in technische zin dan een heler geworden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Downloaden is nog niet strafbaar, maar Fred Teven is bezig met een wetswijziging.

"Het downloaden van materiaal met copyright moet strafbaar zijn. Dit staat in een wetswijziging van staatssecretaris Fred Teeven. Op dit moment is alleen het delen van dergelijke bestanden strafbaar.

Onder dit materiaal vallen bijvoorbeeld films, muziek en e-books. Het kabinet wil overtreders niet beboeten maar wil de wet gebruiken voor het aanpakken van websites waar dergelijk materiaal te downloaden is.

Naast de wetswijziging wil Teeven ook de thuiskopieheffing afschaffen. Nu moet er voor elke verkochte blanco cd of dvd een kleine vergoeding betaald worden. Dit is 14 cent bij cd's en 60 cent bij dvd's.

Teeven geeft verder aan dat hij providers niet gaat opleggen om het downloadgedrag van haar klanten te monitoren. Alleen een rechter kan eisen dat een provider een complete website uit de lucht moet halen. "

http://www.winmag.nl/artikel/2332566/'downloaden-materiaal-met-copyright-strafbaar'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kleine nuance: het downloaden/voor handen hebben/installeren van illegale software is WEL strafbaar.
in het kort komt het er op neer dat je geen software mag downloaden, muziek en films mag je wel downloaden, mits je dan niets upload. Het uploaden is wel strafbaar.