Ik heb een koopwoning in de ene gemeente maar wil huren in een andere gemeente, mag dat?

De koopwoningen wonen mijn ouders in en ik wil hun daar oud laten worden, maar ik wil ook graag mijn zoontje in de andere gemeente blijven zien, vandaar overweeg ik om daar te huren, kan dit?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Wetgeving
6.8K

Antwoorden (1)

Ja dat kan. U moet zich wel realiseren dat uw koopwoning waarin uw ouders inwonen in Box 3 valt zodra u gaat verhuizen naar een huurwoning. Dat wil zeggen dat de waarde van de woning belast is met Box 3 belasting. Dat zal heel globaal zo'n 1% per jaar van de WOZ-waarde zijn. Als er een hypothecaire schuld is op de woning wordt deze schuld in mindering gebracht op de WOZ-waarde. En als er een huurcontract voor onbepaalde tijd is met uw ouders (aan te bevelen) is de leegwaarderatio van toepassing. Dat wil zeggen dat de WOZ-waarde naar beneden wordt bijgesteld omdat voor uw ouders er huurbescherming van toepassing is. De hoogte van de leegwaarderatio (vermindering WOZ op de WOZ-waarde is afhankelijk van de hoogte van de huur. Hoe hoger de huur, hoe lager de leegwaarderatio en omgekeerd. (zie link) Bij het invullen van de aangifte wordt deze leegwaarderatio automatisch berekend door de hoogte van de huur in te vullen.

Overigens: als uw ouders huur betalen (aan te bevelen) dan zijn deze huuropbrengsten voor u onbelast.

Tip: het kan verstandig zijn pas te gaan huren in het nieuwe jaar. Dit omdat de peildatum voor vermogen altijd 1 januari is. Voorbeeld: u gaat verhuizen per 1 februari 2019. Uw woning valt vanaf deze datum in Box 3. Maar pas bij de eerstvolgende peildatum 1 januari 2020 gaat u belasting betalen over uw vermogen.

Nog een tip: het is sowieso verstandig en eigenlijk noodzakelijk om een huurcontract op te stellen. Voorbeelden zijn op internet te vinden.
Tip: als uw ouders een laag inkomen hebben komen zij misschien in aanmerking voor huurtoeslag. De hoogte van de huurtoeslag is o.a. afhankelijk van de hoogte van de huur.
Het is dan helemaal niet gek om bijvoorbeeld € 700 huur per maand te vragen, zeker niet als er een fors bedrag aan huurtoeslag tegenover staat. Zie voor de voorwaarden huurtoeslag de tweede link.
fisbel
5 jaar geleden
Inekez1
5 jaar geleden
Vraag wel toestemming aan de hypotheekverstrekker. Het is niet altijd toegestaan om de eigen woning te verhuren (ook niet aan familie) en zelf elders te gaan wonen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bedankt voor de informatie, hier kan ik wat mee