overpad verlenen,mag dat zomaar opgezegd worden?

Ik heb eeen schuurtje en mijn buurman verleent mij al jaren overpad dit is nooit ergens vast gelegd,nu word de ene schuur verkocht en nu wil de oude eigenaar de overpad opzeggen.Maar dan kan ik niet meer achter mijn schuur komen voor bijv onderhoud.Kan hij dit zomaar opzeggen mijn schuur word hier door ook veel minder waard.
Na hoeveel jaar is het overpad meer maar gewoon voor altijd?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe lang is deze doorgang daar al? En je kan er ook de jaren bijtellen van voor jij eigenaar werd van het stuk grond. Recht van overpad heb ik nog nooit van gehoord. 1) Recht van doorgang - Recht van uitweg 2) En erfdienstbaarheid Zijn 2 wetten die hier van toepassing op kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik raad je aan om bij een notaris raad te gaan vragen. Je hebt het recht om gratis info te verschaffen daarbij. Zorg dat je alle plannen en documenten bij je hebt als je hiervoor info gaat gaan vragen.
Ceeve
11 jaar geleden
wat thebdn hier verderop als reactie op mijn antwoord geeft en zijn eigen antwoord kloppen niet of zijn veel te vaag zie:
http://www.das.nl/actueel/buren-verjaring?TRANSID=919823744&m4n_aid=11079&ref=m4n

Antwoorden (3)

De buurman moet je (in overleg) altijd toegang verlenen voor onderhoud.
Het paadje voor je fiets, kruiwagen of vouwwagen mag hij je ontzeggen, tenzij het langer in gebruik is dan (15?? ik weet niet precies hoeveel) jaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
20 jaar AdrieK
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Recht van overpad gaat nimmer over tot verwisseling van eigenaar, het is slechts een wettelijk vastgelegd gebruikersrecht. Pas als eigenaar het gebruik en onderhoud (het laatste is het belangrijkst) overlaat aan de gebruiker wordt het na twintig jaar eigendom van de gebruiker.
Het overpad kan alleen maar voor altijd ontstaan door verjaring als je 20 jaar juridisch eigenaar bent en er dus zolang ook gebruik van hebt gemaakt. Een huurder is afhankelijk van de met de eigenaar gemaakte afspraak.

Dus heeft de eigenaar het recht dan geldt dit ook voor de huurder. Een persoonlijk verleend recht kan worden opgezegd want zit aan de persoon vast. Dit geldt niet voor een zakelijk recht, dit volgt de zaak. Maar blijkbaar heb jij een persoonlijk recht want je schrijft: "dit is nooit ergens vastgelegd".

Maar ook bij een juridische eigendom heb je niet zonder meer het recht van overpad. Eigenlijk dient dit in de vorm van een erfdienstbaarheid te zijn vastgelegd. Om het recht af te dwingen zit er niets anders op dan een rechtszaak bij de kantonrechter te beginnen als de oude eigenaar niet voor rede vatbaar is.

Iets anders is als je onderhoud wilt plegen, daarvoor geldt het zogenaamde ladderrecht daarin bepaalt de wet dat de eigenaar altijd toestemming moet geven om onderhoud (door bijv. een ladder op de eigendom van een ander te moeten plaatsen) te kunnen plegen. Veroorzaakte schade moet wel worden vergoed.

Toegevoegd na 14 uur:
Automatisch recht voorkomen
Verjaring van een recht van overpad kan sinds het van kracht worden van het nieuwe Burgerlijk Wetboek op 1 januari 1992. De verjaringstermijn is twintig jaar, en daarom verjaart in veel bestaande situaties het recht van overpad op 1 januari 2012. Tenzij u eerder maatregelen neemt om verjaring te voorkomen.
Ceeve
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij recht van overpad is er geen verjaringstermijn.
Ceeve
11 jaar geleden
En waar haal jij dit vandaan. Als jij altijd dit soort domme reacties geeft snap ik je gouden medaille voor wetgeving niet
http://www.das.nl/actueel/buren-verjaring?TRANSID=919823744&m4n_aid=11079&ref=m4n
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lees is goed waar je naar toe linkt. Daar wordt niet gesproken over overpad maar gebruik van gronden. Het recht op overpad is geheel iets anders.
Ceeve
11 jaar geleden
Kun jij nou echt niet lezen:
wat staat hier dan afkomstig uit de gelinkte tekst:
Bij de invoering van het Burgerlijk Wetboek in 1992 is in de wet vastgelegd dat als deze situatie meer dan twintig jaar bestaat, er (door verjaring) een recht van overpad kan ontstaan
Reageert uw buurman niet of gaat hij hier niet mee akkoord? Maar stelt hij bijvoorbeeld dat er sprake is van een recht van overpad dat door verjaring ontstaat?
Is uw schuur niet anders bereikbaar dan door het overpad dat uw buurman u verleent dan heeft uw buurman niet het recht om het overpad op te zeggen.

Is het overpad enkel benodigd voor het uitvoeren van onderhoudswerkzaamheden moet uw buurman dit ongehinderd verlenen na het maken van een afspraak (u mag niet zomaar zijn terrein betreden). Ook kan dit geen invloed hebben op de waarde van de schuur, iets wat wettelijk vastgelegd is kan u niet afgepakt worden en kan dus ook geen verandering brengen in de waarde.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ceeve
11 jaar geleden
Jij stelt alles wel heel simpel. Recht hebben is nog geen recht krijgen. Als die buurman zegt je mag er niet over dan zit er niets anders op dan naar de rechter te gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Net zo simpel als ik het stel is het ook en inderdaad net zoals altijd en met alles, werkt er iemand niet mee dan is er slechts de gang naar de rechter nodig om het voor elkaar te krijgen.
Ceeve
11 jaar geleden
Juist ja en jij denkt in al je naïviteit dat de rechter altijd de juiste beslissing neemt, vergeet het maar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja ik weet het rechters zijn in de ogen van sommige domme wezens. Denk dat je het anders moet stellen, rechters worden onvoldoende geinformeerd of verkeerd geinformeerd en daardoor nemen e een beslissing die afwijkt van wat sommige graag willen.