Is Nederland een Besloten Vennootschap (BV)?

Als mensen het over ons land hebben, spreekt men weleens van "de BV Nederland". Ik dacht altijd dat dit voor de grap was, maar onlangs hoorde ik in de politiek ook gesproken worden over de BV Nederland. Is Nederland juridisch gezien dan ook daadwerkelijk een BV? Zo niet, is Nederland volgens de wet wel een organisatie met rechtspersoonlijkheid? Of hoe moet ik dat zien?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
8.6K

Het beste antwoord

De staat Nederland is wél een rechtspersoon. Zie http://lexius.nl/burgerlijk-wetboek-boek-2/artikel1

Maar inderdaad geen BV.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Voor zover ik weet is dit alleen spottend bedoeld. Dat je dergelijke dingen ook in de politiek hoort is omdat politici tegenwoordig meer en meer op gewone spreektaal overgaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, Nederland is geen BV. Het is de overheid, die wat dat betreft een aparte rechtsvorm heeft.
Maar in de politiek wordt gesproken over de BV Nederland als men het heeft over de besturing van Nederland, alsof het een bedrijf zou zijn. Dus uitgaand van kosten en baten, personeel, etcetera.
Het is dus alleen beeldspraak.
itsme
13 jaar geleden
Een BV is een vennootschap waarvan de aandelen niet zo makkelijk van de hand gedaan kunnen worden. "De BV Nederland" is een beeldspraak om aan te geven dat het iets van ons allemaal is, maar dat niet zomaar iedereen erbij kan komen (of weg kan gaan).

Nederland is geen rechtspersoon, want rechtspersonen worden gecreeërd bij de gratie van het rechtspersonenrecht. Dat zou een onmogelijke cirkel opleveren, want Nederland heeft het rechtspersonenrecht waar de BV uit voortvloeit opgesteld.

Het fenomeen "Autonome Staat" is een soort van rechtspersoon, ware het niet dat dit juridisch niet kan, anders dan bij Verdrag volgens het Internationale Verdragsrecht.

Toegevoegd na 35 seconden:
De term BV Nederland is ook populair bij mensen die een land graag zouden runnen alsof het een bedrijf was. Maar zo eenvoudig is het niet....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, want bij grove nalatigheid wordt de directie niet hoofdelijk aansprakelijk gesteld. Was Nederland maar een BV!