mag school, op de dag zelf in de middag nog aankondigen dat je 2 uur langer op school moet blijven?

ik zit op het mbo onderwijs

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
Powergen
12 jaar geleden
Jah.. hoezo niet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja hoor, zolang het maar niet buiten de vastgestelde schooltijden valt.
Ze mogen je ook 2 uur eerder naar huis sturen, of maak je dan ook bezwaar ;) ?

Antwoorden (1)

Ja dat mag.

Het zou de school wel sieren als ze dan ook direkt je ouders in kennis stellen zodat deze zich geen zorgen hoeven te maken.

Indien een leerling (student) de 18 is gepasseerd wordt er vaak niet meer gedaan, deze personen hebben vaak na de schooltijden een baantje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is niet helemaal waar natuurlijk. Als je 18 bent mag je wel beslissen of je dan inderdaad naar die verlengde/extra les gaat, je bent dan niet meer leerplichtig (al kan het wel negatief zijn voor je beoordelingen op school).
Klassen op het MBO zijn erg vaak gemengd, toen ik begon op het MBO was ik 17 en zat in de klas met 22 jarige. Hierdoor kan een school ook geen rekening houden met leeftijd en de planning.
Verder klopt het dat veel mensen een bijbaantje hebben (ik was 15 toen ik begon, geen 18 maar okee). Echter kan een school gewoon lessen inplannen van 9 tot 5 (officiele vastgestelde schooltijden weet ik niet). Daarbij gaan ze echt geen rekening houden met de bijbaantjes van ALLE leerlingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook als je de 18 gepasseerd bent dien jij je eigen aan de schoolregels te houden, je eigen niet houden aan de regels betekent schorsing en / of verwijdering van de school. Niet aanwezig zijn op de door school verplichte tijden kan dus heel verkeerd uitpakken voor jou.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klopt, het zal dus zeker invloed hebben op je beoordelingen, maar ik denk dat je het wel heel erg bont moet maken, wil je een schorsing aan je broek krijgen.
Overigens geldt dit alleen voor het MBO (en middelbare school). Op het HBO en de Universiteit is dit gewoon je eigen verantwoordelijkheid. Ga je niet naar de les (/college) dan mis je de stof en zul je het moeilijker krijgen tijdens je tentamens.