Wat is het verschil tussen omzetbelasting en inkomenstenbelasting?

In *kindertaal*

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
2.2K

Antwoorden (2)

Omzetbelasting moet worden gerekend bij verkoop van goederen of diensten. Het deel omzetbelasting van de factuur moet worden afgedragen aan de belastingdienst.

Inkomstenbelasting moet worden betaald over opbrengst van arbeid of van een onderneming. Dat kan zijn loon, maar ook winst of ontvangen rente.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Omzetbelasting of BTW Belasting Toegevoegde Waarde
ronron1212
8 jaar geleden
Nv's betalen geen inkomsten belasting maar vennootschap belasting
De Belastingdienst maakt onderscheid tussen 'lichamen' en 'natuurlijke personen'. Natuurlijke personen doen aangifte voor de inkomstenbelasting, terwijl lichamen (bedrijven en organisaties) aangifte doen voor de vennootschapsbelasting (vpb).
Daarnaast wordt er nog een verschilgemaakt in inkomen
De fiscus heft dividendbelasting over de opbrengst van aandelen en winstbewijzen. Sinds enkele jaren bedraagt dit tarief vijftien procent van die opbrengst. Een vennootschap die dividend uitkeert, is verplicht de dividendbelasting in te houden en aan de Belastingdienst te betalen.
Er zijn diverse % in omzet belasting 21 % Of 6. % Wanneer: op iedere dienst of artikel ( niet medisch ) moet een winkelier als een onbezoldigd belasting ontvanger jou dat BTW % in rekening brengen . De winkelier heeft op de inkoop ook BTW bet : dat verschil moet hij afdragen aan de belasting dienst . Tot een paar duizend euro ben je vrijgesteld dus als jij je fiets verkoopt geen btw gedoe . Verkoop je iedere week 5 fietsen dan wordt je handelaar en dan ben je de sigaar :) mocht je dan nog een paar jaar winst maken met je fietsen handel ? En over de echte winst betaal je inkomsten belasting . Ben je hele grote fietsen handelaar en je hebt bedrijf in een bv dan betaal je over de winst vennootschap,S belasting . Zo zijn er nog meer belastingen die op basis van inkomsten zijn van inkomsten uit een erfenis tot winst uit een loterij kansspel belasting . Dus op belasting van echte inkomsten of dat nou door werken of erven is . Omzet belasting ( BTW) genoemd betaal je overal op soms de overheid dat nog te weinig zoals op auto's en dan plakte ze er nog een extra belasting overheen BPM . Er zijn artikelen of diensten vrijgesteld die zijn vaak medisch of er zit al een bak accijns op maar op zeg benzine zit en btw en accijns :( Hele grote bedrijven betalen minder of heel weinig belasting die maken een afspraak ( Shell) Of maken een constructie dat alleen een kantoortje in Nederland is ( holding of brieven bus firma's ) en hoeven dan ook bijna niks te betalen ( Starbucks en hele grote hedgefondsen ) dus belasting wordt door iedereen betaald maar vooral door het gewone volk of kleine of midden grote bedrijven . Het konings huis is ook vrijgesteld maar dan totaal . Dit is vrij simpel weergeven er zijn boeken kasten vol over geschreven en tientallen rechters en duizenden ambtenaren houden zich met de uitleg van die regels dagelijks bezig .