Nu kraken een strafbaar feit is, mag je een werknemer die kraakt dan ontslaan?

Een persoon die auto's steelt,een moord heeft gepleegd o.i.d (strafbaar feit pleegt) hoor je aan te geven bij de politie, indien je hier van weet.

Indien je als werkgever weet dat een werknemer in een kraakpand woont, wat moet je daar dan aan doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (4)

Nee, een medewerker mag je niet zomaar ontslaan, als hij buiten werktijd strafbare handelingen verricht. In dit geval mag deze kraker dus ook niet ontslagen worden.

Kraken is verboden, maar de politie hanteert nog niet een heel actief beleid tegen oude krakers, die al voor het verbod in een kraakpand woonden. Tegen nieuwe krakers wordt over het algemeen wel direct opgetreden.

U kunt het melden bij de politie, maar het zou best kunnen zijn, dat er met deze informatie voorlopig niet zoveel wordt gedaan. Iets met prioriteiten stellen en dergelijke.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Als het strafbare feit niets met je werk te maken heeft mag je daar niet zomaar op ontslagen worden. Een voetbaltrainer die fraude pleegt, kan best een goede voetbaltrainer zijn, maar kan wel als boekhouder ontslagen worden. Daartegenover staat een boekhouder die zich vergrijpt aan kinderen kan beste een goede boekhouder zijn, maar als (jeugd)trainer wel ontslagen worden.

In het geval van kraken zal een voorbeeldfunctie tellen, een leerkracht of politieagent zou er om ontslagen kunnen worden een productiemedewerker niet.

Kraakpand aangeven tja, ik denk dat ik dat toch meer bij de eigenaar van het pand vindt thuishoren, hoe wil jij weten of het pand illegaal gekraakt wordt, wellicht heeft de "kraker" toestemming.l
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet helemaal niks. Tenzij je een makelaarskantoor bent, dan zou een gesprek aangaan met m'n medewerker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kraken versus moord......

Ontslaan op deze grond kan natuurlijk niet. En als je medewerker nou verder prima zijn werk doet, moet je je erniet mee bemoeien.

Of zoek je juist een reden om diegene te ontslaan?