Kan iemand zijn geld terug eisen?

Op marktplaats zag ik dat een vrouw kleding voor heel goedkoop inkoop per vuilniszak. En deze weer verkoopt per kledingstuk. Ik had 4 kledingzakken. Deze mevrouw is bij mij thuis geweest en kreeg de gelegenheid om in de zakken te kijken. Ze zei ik ga akkoord. Paar dagen later zegt ze dat ze ander halve zak terug wilt brengen omdat sommige verkleurd zijn etc. Ik ben het niet mee eens en zei dat ze de gelegenheid had om te kijken en ze zei zelf ja ziet goed uit. Ik ga akkoord. Nu dreigt ze langs te komen met die anderhalve zak. Ik heb daar geen zin in. Wil dat ze me met rust laat. Want ze heeft de gelegenheid gehad om te kijken.

Toegevoegd na 13 minuten:
Nu dreigt ze ook om terug te komen waar ik geen zin in heb. Hoe kan ik haar duidelijk maken?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zoals allen antwoorden al aangeven heeft ze geen recht op teruggave van de aankoop want ze is ermee akkoord gegaan.
Als zij nog één keer een zeurmail stuurt dan maak je haar met je laatste mail duidelijk dat je niets terug neemt en hiermee de discussie sluit,maak haar ook duidelijk dat als zij van plan is om bij je langs te komen je de politie zal bellen.
Verstuur de mail en blokkeer hierna gelijk haar mailadres. Grote kans dat zij hiervan schrikt en je met rust laat.

Het beste antwoord

In princiepe heeft ze juridisch geen poot om op te staan. Maar dat hoeft niet voldoende te zijn om iemand niet op te zoeken. Je kunt proberen om uit te leggen dat ze met de koop akkoord gegaan is en dat daarmee de kous af is. Wanneer iemand dan nog aandringt kun je ze vertellen dat wanneer ze het oneens zijn ze maar naar de politie moeten of zo (die zal vanzelf ook wel uitleggen dat ze geen rechten heeft). Waarschijnlijk is het daarmee afgelopen. Mocht ze je lastig komen vallen en je hebt dit nadrukkelijk verboden dan laat je haar gewoon niet binnen en bel je zelf de politie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ze mailt mij elke dag. Hoe kan of wat moet ik opschrijven dat ze me met rust laat
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
@ Sandrine10
Wees 1x heel duidelijk dat wat jouw betreft de koop geloten is en daarmee basta. Zeg/schrijf verder ook dat je geen behoefte hebt er verder over te discussieren en dat verder ook niet zal doen. Daarna zou ik de mail bewaren (i.v.m. bewijs) en verder gewoon negeren. Wanneer jij niet antwoord dan geef je haar ook geen nieuwe aanleiding of mogelijkheden je onder druk te zetten. Mocht ze plots toch voor je deur staan, dan kun je inderdaad gewoon de politie bellen en aangeven dat je je door haar bedreigd voelt. Overigens een '+' voor het antwoord van Bonzen !
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wil graag een plus geven maar helaas te weinig punten. Mag ik je een bericht sturen zo ja hoe werkt dat? :-(
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Thnx voor de plusjes. Hopelijk is de situatie snel verholpen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je duidelijke antwoorden

Andere antwoorden (2)

Ze heeft geen poot om op te staan. Ten eerste heeft ze gelegenheid gehad om te kijken en is akkoord gegaan. Te tweede kan ze niet bewijzen dat jij de kleren hebt verkocht, mocht ze het hard willen spelen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoi Niels bedankt voor je snelle antwoord. Ik wil niet dat ze voor me deur komt. Heb daar geen zin in. Kan ik dat voorkomen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Gewoon duidelijk maken als ze weer contact opneemt.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
@Sandrine10
Het is niet mogelijk te voorkomen dat iemand voor je deur komt te staan. Maar vaak is het slechts een dreigement om jou onder druk te zetten. De betreffende mevrouw weet ook wel dat ze verder juridisch geen poot heeft om op te staan, maar wanneer ze met een grote mond voor elkaar kan krijgen dat jij haar een deel van het aankoopbedrag terug geeft, dan is dat voor haar pure winst. Mocht ze toch voor je deur komen te staan, dan kun gewoon de politie bellen en aangeven dat je je door haar bedreigd voelt. In principe hoef je daar niet eens de deur voor open te maken. Maak wel even een fotootje, als je de gelegenheid hebt. Da's altijd handig, mocht het later echt uit de hand lopen.
Als twee partijen (verkoper en koper) een deal sluiten, kan het altijd voorkomen dat de koper achteraf niet tevreden is met de deal of het geleverde.

Normaliter komt een koop tot stand na inspectie van de koopwaar door de koper, de overeengekomen prijs en de feitelijke levering.
Daarbij geldt wel een mededelingsplicht van de verkoper aan de koper als deze weet heeft van mogelijke onvolkomenheden of defecten aan hetgeen hij verkoopt.
Zeker als het grotere hoeveelheden betreft van een artikel waarvan het ondoenlijk is om alles per stuk te inspecteren.
Het is dan aan de koper of deze dan voor de gevraagde prijs wil kopen of niet.

Laat de verkoper na om deze gebreken mee te delen aan de koper, dan heeft de koper het recht om de gebreken/defecten die hij achteraf ontdekt op de verkoper te verhalen.
Dus, hieruit volgt in principe dat je als verkoper de verkochte zaken dan terug dient te nemen en de koper hiervoor schadeloos stelt als je niets vertelt hebt over de staat waarin sommige zaken verkeren.

Zie het als of je zelf iets koopt in een winkel en dat bij thuiskomst beschadigt blijkt te zijn: dan ga je ook terug om of een nieuw artikel te krijgen of je geld terug.
In de particuliere verkoop onderling is het echt niet anders.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wauw!