Mogen de antwoorden van GV gebruikt worden voor een scriptie?

Als je een verslag moet maken of een boek wilt schrijven, en je hebt gebruik gemaakt van GV om vragen te stellen mag je deze antwoorden letterlijk gebruiken of herschrijven. Zonder dit vooraf te melden.
Ben je dan strafbaar?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
Rieneke1
14 jaar geleden
goeie vraag!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je snapt de achterliggende gedachte wel of niet?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik hoop het wel. Dat het strafbaar is dan.
Rieneke1
14 jaar geleden
lora, uiteraard ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goeie vraag Lora... ;-) +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toppertje!!!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1!!! :-)

Het beste antwoord

Al had GV niks geschreven over eigendomsrecht had het nog niet gekopieerd mogen worden.

Het auteursrecht ontstaat namelijk automatisch wanneer je een tekst geschreven hebt. Al je werk dat je zelf hebt geschreven/gemaakt valt onder deze bescherming. Je werk mag dan ook niet zomaar gekopieerd worden door anderen.

Je kan dit nog is extra duidelijk maker door dit tekentje bij je tekst te zetten: "©".

Toegevoegd na 1 minuut:
Het antwoord op je vraag is dus neen; niet zonder onze toestemming.

Toegevoegd na 11 minuten:
En ja je bent strafbaar:

Opzettelijke schending van het auteursrecht, waaronder wordt verstaan een verveelvuldiging en verspreiding zonder de vereiste voorafgaande toestemming van de maker of de eventuele rechthebbende, geldt in Nederland als een misdrijf. Ze kan zelfs met gevangenisstraf worden bestraft. Bij schending van auteursrecht kan ter vervolging bij de politie aangifte gedaan worden. In de praktijk zal zelden daadwerkelijk door het Openbaar Ministerie tot vervolging van verdachten worden overgegaan, tenzij er sprake is van grootschalige opzettelijke inbreuk. Een civiele rechtszaak is wel mogelijk: daarin kan worden verlangd dat de verveelvuldiging en verspreiding wordt gestaakt en ook kan een schadevergoeding en een eventuele winstafdracht door de inbreukpleger worden verlangd.
Artikel 1 van de Auteurswet van 23 september 1912 definieert 'auteursrecht' als volgt:
"Het auteursrecht is het uitsluitend recht van den maker van een werk van letterkunde, wetenschap of kunst, of van diens rechtverkrijgenden, om dit openbaar te maken en te verveelvoudigen, behoudens de beperkingen, bij de wet gesteld."

Ander leuk feitje is dat de auteursrechten van kracht blijven tot 70 jaar na het overlijden van de maker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Top

Andere antwoorden (7)

6.3 Het is een Bezoeker niet toegestaan om:

* andere handelingen te verrichten die het gebruik of het kopiëren van door andere Bezoekers geplaatste content en/of andere content op de Website belemmeren of beperken;

Toegevoegd na 1 minuut:
7. Eigendomsrechten Goeie Vraag

7.1 Tenzij anders aangegeven, berusten alle rechten, waaronder auteursrechten, woord- en beeldmerken, de domeinnaam en andere intellectuele eigendomsrechten op de format, het concept, de look&feel, en de naam van de Website bij ilse media Groep B.V. en haar dochtervennootschappen.

7.2 Bezoekers mogen de Website en de Inhoud raadplegen en daarvan kopieën maken voor eigen gebruik, bijvoorbeeld door deze te printen of op te slaan, verspreiden daarentegen is niet toegestaan. Eigen gebruik houdt in niet-commercieel gebruik door de Bezoeker zelf.

Toegevoegd na 3 minuten:
Maar het mag denk ik wel hoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee dan ben je niet strafbaar, dus dat mag...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dan ben je strafbaar, dus dat mag niet. Als je de wet niet kent, die dan ook niet alsof je het antwoord weet op een vraag als deze. Dit is geen kwestie van gevoel, maar van feiten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goed gesproken SuzyQ!
Dat kun je je het beste aan de beheerder vragen,die weet van de hoed en de rand. De antwoorden blijven m.i. wel intellectueel eigendom van de beantwoorders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je mag niet zomaar inhoud overnemen vanaf een website.

Je kan het beste de beheerder van de site vragen of je de informatie van bepaalde vragen mag overnemen. Zorg er voor dat je in je scriptie duidelijke referenties gebruikt, anders kan het worden opgevat als plagiaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb daar eerlijk gezegd wel problemen mee. De laatste manden of in elk geval weken zijn we vrij drug bezig geweest - aanvankelijk zeer serieus - met de vragen van een nogal opvallende en inmiddels verdwenen deelnemer, waarvan al eerder de geruchten gingen dat ze met en scriptie bezig was over het onderwerp (terwijl ik al die tijd had gedacht dat het gewoon iemand was die niet helemaal spoorde), en inmiddels is dat ook uit meerdere bronnen al bevestigd in die zin; het begint er stevig op te lijken dat we gebruikt zijn. (Zeker in het begin waren het namelijk echte 'ik' - vragen , als van een persoon met een serieuze persoonlijke vraag.

Alles wat ik hier gezegd heb echter, valt onder MIJN copyright en is het eigendom van Ilse Media. Ilse Media mag het gebruiken (met bronvermelding) maar een ander niet, ook niet een deelnemer op GV. En zeker ook de extra aanvullende informatie die ik per PB gegeven heb, mag ze niet gebruiken zonder mijn toestemming.

Natuurlijk kan GV zelf er niks aan doen dat dit gebeurd is, maar ik hoop wel dat de persoon in kwestie te achterhalen is, want ik weet natuurlijk niet voor wat voor opleiding het is en of het echt wat in de melk te brokkelen heeft, maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat er straks gepromoveerd gaat worden op de noeste arbeid van een paar handenvol GVers die geen flauw benul hadden wat voor vlees ze in de kuip hadden.

Zodra ik de bui voelde hangen ben ik beduidend minder serieuze en geduldige antwoorden gaan geven, maar als alle info die ik heb klopt, zou ik zeker nog wel eens een bekertje thee met deze dame willen drinken.......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat mag. Geen probleem. Bronnen vermelden achterin je scriptie is wel slim, handig en verstandig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De bronnen dat zijn onze antwoorden van GV zonder dat wij het wisten. Dank voor je antwoord +1
Volgens de voorwaarden:

Copyright
Je behoudt alle eigendomsrechten op inhoud die door jou is geplaatst, maar stemt ermee in dat jouw inhoud wordt getoond op Goeie Vraag en partner-websites / applicaties.
(Kortom: we kunnen Theemuts verbieden onze antwoorden te gebruiken??)

7. Eigendomsrechten Goeie Vraag
7.2 Bezoekers mogen de Website en de Inhoud raadplegen en daarvan kopieën maken voor eigen gebruik, bijvoorbeeld door deze te printen of op te slaan, verspreiden daarentegen is niet toegestaan. Eigen gebruik houdt in niet-commercieel gebruik door de Bezoeker zelf.

7.4 Ieder ander gebruik van de Website of de Inhoud, met inbegrip van het opslaan of reproduceren van (een deel van) de Website of de Inhoud in een andere internetpagina is niet toegestaan zonder voorafgaande uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van ilse media. Dit houdt onder meer in dat substantiële gedeelten van de Website niet mogen worden opgevraagd of hergebruikt, en dat niet-substantiële gedeelten van de Website niet herhaaldelijk en systematisch mogen worden opgevraagd of hergebruikt als bedoeld in de Algemene Databank Wetgeving zonder voorafgaande uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van ilse media.

Het lijkt me eigenlijk dat ze verkeerd bezig is.
Ik kan me herinneren dat er eerder iemand met een scriptie bezig was, maar die kondigde eerst netjes aan er mee bezig te zijn, ten tweede heb ik niet veel vragen gezien en de vragen herhaalden zich niet.