Kan het nalaten om iets te verklaren ook meineed zijn?

Op internet lees ik het volgende:
Meineed heeft betrekking op het afleggen van een valse verklaring, zowel mondeling als schriftelijk. Dit is het geval als men een verklaring aflegt die in strijd is met de waarheid, danwel door verdraaiing of weglating van essentiële informatie. Het nalaten om iets te verklaren als er bijvoorbeeld een meldingsplicht is (en de beëdigde zich van deze plicht bewust was) kan dus ook worden beschouwd als meineed. Zo mag een politieambtenaar bij het opmaken van een proces-verbaal geen belangrijke informatie weglaten.

Ik heb de wettekst erop nageslagen (art. 207 Wetboek van Strafrecht) en lees daarin niet expliciet dat het bewust weglaten van essentiele informatie door een beedigd ambtenaar ook een strafbaar feit is. Wie kan mijn vertellen hoe het precies ziet?

een jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Antwoorden (2)

In het Amerikaanse recht zegt men het zo mooi: "The whole truth and nothing but te truth".
Ook al staat dat niet zo letterlijk in ons wetboek, dat is wel wat er wordt bedoeld. Door op zich correcte feiten mede te delen, maar daar selectief bepaalde delen uit weg te laten, kun je tóch een onjuist beeld schetsen. Of je dat liegen kunt noemen? Het is in elk geval niet 'de gehele waarheid'.
teusvh
een jaar geleden
Alvorens getuigen een verklaring afleggen vraagt de rechter hen ‘de GEHELE waarheid en niets dan de waarheid’ te spreken. Het antwoord luidt dan ‘zo waarlijk helpe mij God almachtig’ of ‘dat beloof ik’. Vanaf dat moment staat de getuige of deskundige onder ede en is hij verplicht de waarheid te vertellen.
En niet een deel van de waarheid.
De omschrijving in Judex.nl is dus een vrije vertaling van de eed, artikel 207 (“Hij die in de gevallen waarin een wettelijk voorschrift een verklaring onder ede vordert of daaraan rechtsgevolgen verbindt, mondeling of schriftelijk, persoonlijk of door een bijzonder daartoe gemachtigde, opzettelijk een valse verklaring onder ede aflegt, …”) en artikel 291 (“De getuige moet bij zijn verklaring zo veel mogelijk uitdrukkelijk opgeven wat hij heeft waargenomen en ondervonden en wat zijn redenen van wetenschap zijn.”).
SimonV
een jaar geleden