als een echtpaar beide een testament ondertekend en een overlijd,mag de overgebleven partner dit veranderen?

de overgebleven partner is het niet meer eens met dit teestament

13 jaar geleden
in: Wetgeving
6.4K

Antwoorden (7)

Je maakt niet samen een testament, je maakt allebei een apart testament. Natuurlijk is het dan vaak zo bij echtparen, dat je hetzelfde in je testament hebt staan. Bijvoorbeeld op de langstlevende en over voogdij voor de kinderen.
Maar je maakt je eigen testament, en als je alleen over blijft kun je net zo vaak een nieuw testament maken als je wilt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Licht er aan is de partner enig erfgenaam of is er sprake van vruchtgebruik. Als hij of zij enig wettig erfgenaam is dat licht het er aan wat je dan wilt veranderen en waarom heb je dan eerst wel getekend. Haar laatste wens is toch ook wel belangrijk genoeg om na te komen
ronron1212
13 jaar geleden
stiena58
13 jaar geleden
nee ze hebben maar een testament opgemaakt en dat allbei getekend (toen).de vroeuw had nergens verstand van
stiena58
13 jaar geleden
de vrouw zit nu in een bejaardenhuis,en wil niet dat haar inboedel daar naar de stichting gaat
Gewoon opnieuw naar de notaris en een nieuw testament laten maken is geen probleem.
Ze is de langstlevende en kan nu helemaal zelf beslissen waar haar geld of spullen naartoe gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
stiena58
13 jaar geleden
maar haar man heeft toendertijd het zo geregeld dat zij niks kon veranderen,want volgens de notaris had ze getekend
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik haar was ging ik naar een andere notaris als deze niet wil meewerken, een testament is altijd te veranderen.
Zij is de langstlevende en iemand die overleden is kan er niet langer over meebeslissen.
Nee, dit kan absoluut niet. Volgens artikel 4:42 lid 3 BW kan een testament slechts door de erflater persoonlijk worden gemaakt en herroepen. De andere partner of wie dan ook kan hier niets aan wijzigen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
stiena58
13 jaar geleden
even duidelijk:echtpaar maakt alles over aan een stichting daar er geen kinderen zijn. man wil testament veranderen voor zijn zus,maar die wil niks hebben.
man weet dat hij binnenkort overlijdt,en dus blijft alles bij het oude in het testament. en daarin staat als de vrouw ook sterft ook haar bezittingen en geld naar de stichting gaan,en dat wil de vrouw niet meer.
dus mijn vraag :kan zij dat veranderen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om even in te haken op deze situatie: een echtgenoot die gehuwd is in gemeenschap van goederen bezit de helft van de huwelijkgemeenschap samen met eventueel privevermogen. Hierover bepaalt de alleen de echtgenoot zelf wie dat verkrijgt na overlijden. In een testament kan nooit voor ander worden bepaald waar zijn vermogen terecht komt bij overlijden. Wil ze niet meer dat de stichting erfgenaam is kan ze dit gewoon bij de notaris wijzigen, ongeacht wat in het testament van de echtgenoot is bepaald.
Ja dat mag en kan.
Als je in gemeenschap van goederen bent getrouwd en je hebt samen een testament opgesteld en ondertekend en vader komt te overlijden, dan kan het volgende gebeuren. Ik ga er van uit dat niemand onterft is en dat soort zaken. Lekker standaard dus.

B.v. vader, moeder 2 kinderen.
De helft van het vermogen is van moeder, de andere helft van overleden vader en dit wordt over moeder en 2 kinderen verdeeld, ieder 1/3, 1/3 en 1/3.
Echter de langstlevende, dus moeder houdt bovengenoemde erfenis van haar en van de 2 kinderen onder haar beheer tot ze overlijdt. In de tussentijd kan ze een nieuw testament opstellen, wat afwijkt van het oorspronkelijke testament.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt samen helemaal geen testament maken en de langstlevende kan ook niet afwijken van het testament van de man uit je voorbeeld. Indien in het testament niet anders is bepaald zal de langstlevende echtgenoot middels de wettelijke verdeling de goederen van de nalatenschap verkrijgen en de kinderen een niet opeisbare vordering op de moeder. Hiermee wordt niet van het testament afgeweken, maar dit maakt deel uit van de verdeling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad, in mijn voorbeeld maakt zowel de vader als de moeder apart een testament op. Meestal zijn die gelijkluidend, maar hoeft niet.
Als de vader overlijdt krijgt moeder 1/3 van vader's vermogen of wel 16,6% van het totale vermogen. Met de helft van het totale vermogen heeft moeder dus 50+16,6=56,6% aan vermogen.
De kinderen erven ieder 16,6% van het totale vermogen, echter moeder krijgt het vruchtgebruik hierover.
Moeder kan over haar eigen vermogen (56,6%) rustig een nieuw testament op stellen.
Zoals je ziet, staan de antwoorden haaks op elkaar.
Met een dergelijke vraag moet je naar de notaris. Die weet precies wat wel en niet mag en hoe je e.e.a. in het vat kan gieten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je maakt nooit samen met je echtgenote/partner een testament op maar elk maakt een eigen testament.

Dus na het overlijden van één van de twee, kan de ander eenvoudig een nieuw testament laten maken.

Als er sprake is van overlijden van iemand..telt altijd dàt testament dat de laatste datum heeft.

Alle daaraan voorafgaande uiterste wilsbeschikkingen, dus oudere testamenten, komen dan eenvoudig te vervallen.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
stiena58
13 jaar geleden
dus als ik het goed begrijp,ook als je maar een testament hebt maar je hebt dat beide ondertekend kan je dat veranderen? de wil was vroeger van beide dat alles wat ze hadden naar een stichting zou gaan ,en de vrouw wil niet meer dat haar bezittingen naar een stichting gaan.
maar haar man had dit zo besloten in dit samen opgestelde testament?
stiena58
13 jaar geleden
ik moet erbij zeggen dat ze geen kinderen hebben en niemand anders
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een testament voor een echtpaar of samenwonend stel bestaat in feite uit zijn gedeelte èn dat van haar. Het gaat dus altijd om twee afzonderlijke testamenten. Als de vrouw onder invloed van of..onder druk van haar echtgenoot exact dezelfde inhoud in haar testament heeft staan als haar man..blijft het toch HAAR testament.. Haar testament dat ZIJ ten aller tijde weer kan herroepen, c.q. wijzigen door middel van een nieuw testament...Ook zelfs nog als haar man nog leeft. Of er al dan niet kinderen bij betrokken zijn, doet hierbij niet ter zake. Groet, Ton