Wat zijn de gevolgen van een leraar-leerling relatie?

Toegevoegd na 2 uur:
Dan bedoel ik dat de 2 een liefdes relatie hebben

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
4.2K
ronron1212
7 jaar geleden
Wat bedoel je te vragen?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nooit, nooit aan beginnen!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Op welke gevolgen doel je dan? Die bestaat toch al zodra je onderwijs krijgt van een leraar, dan is er toch een leraar-leerling relatie? Volgens mij doel je meer op de na-schoolse activiteiten?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een relatie als in een liefdesrelatie bedoel ik
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Flierefluitje, tot en met middelbare scholen is een liefdesrelatie tussen leraar en leerling absoluut verboden. De leerling is meestal nog minderjarig en de leraar dient minstens te worden
overgeplaatst. Of andere leerlingen zich ermee moeten bemoeien is een tweede.
Voor studenten en docenten op HBO of Universiteit ligt het anders. De studenten zijn, op een enkele na, volwassen personen. Docenten zich hebben te houden aan regels van goed werknemerschap, zoals vastgelegd in de wet. Expliciet wordt een relatie niet verboden.
Hier een artikel van twee universitair docenten. Beiden hebben een andere visie, toch zijn zij beiden er geen voorstander van, maar allebei om andere redenen.
http://www.ans-online.nl/opinie-achtergrond/189-enerzijds-anderzijds/9115-81enerzijds-anderzijds

Het beste antwoord

Wanneer er een liefdesrelatie is, dan wordt de leraar ontslagen.
Wanneer de leerling minderjarig is, dan is er ook sprake van een strafbaar feit.

------ Adviseur Ronald Bloemers van de Helpdesk van VOS/ABB legt in het Algemeen Dagblad uit wat de juridische gevolgen kunnen zijn van een liefdesrelatie tussen een personeelslid en een leerling.
Het Algemeen Dagblad benaderde VOS/ABB naar aanleiding van twee recente gevallen, waarin leraren hun boekje te buiten zijn gegaan. In Schiedam zoende een gymleraar van de rk-scholengemeenschap Spieringshoek met een 18-jarig meisje. In Den Haag bleek een docent Frans van het openbare Segbroek College een relatie te hebben met een minderjarige leerlinge.

Strafbaar en/of niet professioneel
Bloemers legt in het AD uit dat het schoolbestuur in beide gevallen de leerkracht zou moeten ontslaan. 'Bij het geval in Den Haag is sprake van een strafbaar feit. En bij de zaak in Schiedam heeft een leraar zich niet professioneel gedragen. Op beide punten wordt een docent ontslagen.'

'Als de leerlinge nog minderjarig is, moet er aan gifte gedaan worden door de school of de leerling. Als dat niet vanuit de scholier zelf gaat, dan kan het Openbaar Ministerie onderzoek doen, want er is sprake van een strafbaar feit.' Bloemers wijst erop dat een school die in een dergelijk geval geen aangifte doet, de wet overtreedt (zie artikel 3 van de Wet op het voortgezet onderwijs (WVO) en artikel 4a van de Wet op het primair onderwijs (WPO)).

Hij benadrukt dat de leraar ook fout zit als de leerling 18 jaar of ouder is. 'Een leraar behoort zich professioneel te gedragen en daarbij komt dat de gezagsverhouding tussen leraren en leerlingen geldt. Een relatie is ongewenst.' Bloemers baseert zijn uitleg op jurisprudentie (zie rechterkolom). ------
Erna55